Alexander Eriksson, forskare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Foto: SVT

Allt bättre förarlösa fordon en inbyggd risk

Publicerad

I höst väntas en självkörande lastbil börja rulla på allmän väg i Jönköping. Systemen för förarlösa fordon blir allt bättre, men just det kan också vara en inbyggd risk, menar forskare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut.

– Vi människor är dåliga på att hålla vår uppmärksamhet under längre tid övervakandes ett system som fungerar väl och sedan upptäcka när det avviker från de normala fallen, säger Alexander Eriksson, forskare på VTI i Göteborg.

Så där kanske risken är större än för en vanlig förare?

– Absolut. En förare som faktiskt kör bilen är hela tiden alert och måste vara med ”i loopen” och kontinuerligt korrigera kurs.

Det låter som en motsägelse men att system med självkörande fordon för det mesta fungerar utmärkt gör att den som sätts att övervaka systemet lätt tappar koncentrationen då den sällan behöver ingripa. Så om något händer är operatören kanske inte beredd.

Risker

En annan risk som forskare ser med självkörande fordon i vanlig trafik är att förare är ovana vid fordonen. Det är lätt att tänka sig att man blir lite rädd om man möter en lastbil utan förarhytt.

– Förare av normala fordon stöter inte på sådana här fordon i så stor utsträckning så det kan ge upphov till både förvirring eller osäkerhet.

Ytterligare en risk som visat sig vid tester i USA är att bilister försöker provocera de självkörande fordonen och testa vad de klarar. Eller risken över att fordonet skulle tas över av en hackare.

– Det är svårt att säga hur man skulle hantera en situation. Man måste se till att man har en form av handskakning mellan operatörens kontrollcenter och fordonet och att om den bryts så stannar den tills man kan etablera ny säker uppkoppling.

Bättre än vanliga förare?

I stort sett har forskarna stort förtroende för de självkörande fordonen. Det är inte omöjligt att de kommer att köra bättre än den genomsnittlige föraren.

– Det är förhoppningen och målet med tekniken. Det finns stora vinster att göra både i energieffektivitet, sänkningen av bränsleförbrukning och optimering av körningen. På så vis får man även ett högre trafikflöde och mindre trafikstockningar, och förhoppningsvis säkrare körningar, säger Alexander Eriksson.

SVT rapporterade · Självkörande lastbilar på svenska vägar – vad tycker du?

08.26
Lite läskigt känns det, men man får ju hoppas att tekniken är pålitlig
08.43
Jaha, snart är det, hej då alla förare av tunga fordon.
08.44
Fantastiskt användande av teknik som kan leda till fler högutbildade jobb långsiktigt men problem med de förare som blir arbetslösa
09.11
Jaha ! Då har vi uppfunnet ett nytt sätt för kriminella nätverk att skaffa sig inkomster. Kan inte vara så svårt att störa styrsystemet i lastbilen, kapa den och köra den dit de vill ???
10.40
Har de räknat med is och halka? Med snömodd?
10.41
Det har precis varit en tragisk dödsolycka, där en chaufför blivit påkörd och omkommit, inte många meter därifrån.
Detta måste vara ett skämt. Släppa loss ett sånt monster, med övervakning med joystick som på ett datorspel?
Över ett hackigt trådlöst nätverk???
Åker aldrig mer till Ljungarum.
10.41
Det har redan medfört dödsfall. Måste det även hända här innan vansinnet stoppas!
10.42
Slutet på en era, snart får man inte køra egen bil længre, vi anses nok vara farliga før det också. Bilen er mer end en transportmedel.
10.57
"Ansvaret är vårt om operatören gör något fel, och tillverkaren Einrides om det är så att det är något tekniskt fel på fordonet." sägs det.

Lyckas någon överleva överleva överhuvudtaget efter efter en påkörning av ett sånt monster, får denne lycklige högst några tusenlappar i skadestånd, som brukligt, här i Sverige.

Tror jag det, att det är här försöken görs och inte i USA.

11.13
Jag är övertygad om att det kommer att ske färre olyckor och dödsfall med förarlösa fordon. Vi människor är egentligen väldigt opålitliga för sådant här. Om vi skulle stoppa all teknikutveckling p.g.a. att någon skadats eller dött så hade vi inte haft några bilar alls i nuläget. Det är ju inte så att det inte dör någon i trafiken i nuläget. Jag tycker det vore bra om vi kan minska den siffran ytterligare. En förarlös bil kollar inte på mobilen, håller sig till trafikregler, håller avstånd, kan reagera mycket snabbare än en människa osv.

Och kapning av en lastbil blir nog betydligt svårare än vad det är idag. Som det är nu behöver du bara hota eller skada en chaufför, sedan är bilden din, och ingen kan se vart du kör den.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Jönköping

Mer i ämnet