Så här ser den ut – den första helt förarlösa lastbil som ska köra på allmän väg i Jönköping från i höst. Foto: Einride

Självkörande lastbil på allmän väg i Jönköping

Publicerad

I Jönköping kommer i höst för första gången en självkörande och helt förarlös lastbil att börja köra på allmän väg om tillstånden blir klara. Det är på Skruvgatan som bilister först kommer möta lastbilen.
– Det är väldigt spännande. Det är världens första, säger Pierre Olsson på DB Schenker.

Det är unikt att en självkörande lastbil där det inte finns någon människa i bilen överhuvudtaget, ska ut på allmän väg. Den är eldriven och laddas med solceller.

Huruvida den verkligen är den första i världen kan vara svårt att säga, enligt VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Men i Sverige har det i alla fall inte skett.

– Det är den första. Man har tidigare provat med att föraren släppt över kontrollen men då sitter föraren fortfarande i baksätet. Här är föraren inte ombord utan sitter på ett kontor och övervakar.

Här ska den köra

Under vintern har den testats på en avstängd bana i Borås. Om tillstånden blir klara ska den ut i Jönköpingstrafiken redan i höst.

– Den ska köra helt själv mellan vårt lager och vår terminalbyggnad, säger Pierre Olsson och pekar på sträckan utmed Skruvgatan i Jönköping.

Vad sker just nu med lastbilen?

– Vi håller på och testar den. Allmän väg är vår arbetsplats till vardags så vi chansar inte. Vi kommer inte att sjösätta det här innan vi är så säkra som vi bara kan vara. Den har radar runtomkring sig och operatören har kameror 360 runtom lastbilen för att ha full koll.

Operatör

När DB Schenker börjar köra med den förarlösa lastbilen kommer det att finnas en operatör som via en dator fjärrstyr lastbilen. Men på sikt är tanken att en operatör ska kunna styra fem till tio bilar själv.

– Visionen är att om man kör långa sträckor så behöver den inte övervakas överallt utan att man kan lotsa den genom svårigheter sedan släppa den och ta över en annan, säger Pierre Olsson.

Hur kommer det fungera tror du?

– Vi tror naturligtvis att det kommer att fungera jättebra. Men vi har ungefär 500 fordonsrörelser här och den kommer ju stöta på grejer som den inte är programmerad för. Så det kommer att bli ett bra test.

Vad är den programmerad för?

– Fasta hindren som finns med staket och bensinstationer. Men om det dyker upp en bil plötsligt så är den programmerad att ta hänsyn till den. Om den kommer för nära så tvärbromsar den. Då startar den inte igen förrän operatören sätter igång den.

Vem bär ansvaret?

En stor debattfråga har varit ansvarsfrågan. I ett vanligt fordon är föraren ansvarig för vad som sker.

Men vem är ansvarig för en olycka med ett självkörande fordon?

– Ansvaret är vårt om operatören gör något fel, och tillverkaren Einrides om det är så att det är något tekniskt fel på fordonet.

SVT rapporterade · Självkörande lastbilar på svenska vägar – vad tycker du?

08.26
Lite läskigt känns det, men man får ju hoppas att tekniken är pålitlig
08.43
Jaha, snart är det, hej då alla förare av tunga fordon.
08.44
Fantastiskt användande av teknik som kan leda till fler högutbildade jobb långsiktigt men problem med de förare som blir arbetslösa
09.11
Jaha ! Då har vi uppfunnet ett nytt sätt för kriminella nätverk att skaffa sig inkomster. Kan inte vara så svårt att störa styrsystemet i lastbilen, kapa den och köra den dit de vill ???
10.40
Har de räknat med is och halka? Med snömodd?
10.41
Det har precis varit en tragisk dödsolycka, där en chaufför blivit påkörd och omkommit, inte många meter därifrån.
Detta måste vara ett skämt. Släppa loss ett sånt monster, med övervakning med joystick som på ett datorspel?
Över ett hackigt trådlöst nätverk???
Åker aldrig mer till Ljungarum.
10.41
Det har redan medfört dödsfall. Måste det även hända här innan vansinnet stoppas!
10.42
Slutet på en era, snart får man inte køra egen bil længre, vi anses nok vara farliga før det också. Bilen er mer end en transportmedel.
10.57
"Ansvaret är vårt om operatören gör något fel, och tillverkaren Einrides om det är så att det är något tekniskt fel på fordonet." sägs det.

Lyckas någon överleva överleva överhuvudtaget efter efter en påkörning av ett sånt monster, får denne lycklige högst några tusenlappar i skadestånd, som brukligt, här i Sverige.

Tror jag det, att det är här försöken görs och inte i USA.

11.13
Jag är övertygad om att det kommer att ske färre olyckor och dödsfall med förarlösa fordon. Vi människor är egentligen väldigt opålitliga för sådant här. Om vi skulle stoppa all teknikutveckling p.g.a. att någon skadats eller dött så hade vi inte haft några bilar alls i nuläget. Det är ju inte så att det inte dör någon i trafiken i nuläget. Jag tycker det vore bra om vi kan minska den siffran ytterligare. En förarlös bil kollar inte på mobilen, håller sig till trafikregler, håller avstånd, kan reagera mycket snabbare än en människa osv.

Och kapning av en lastbil blir nog betydligt svårare än vad det är idag. Som det är nu behöver du bara hota eller skada en chaufför, sedan är bilden din, och ingen kan se vart du kör den.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer