Allt fler Jönköpingsbor tar elcykeln till jobbet

Uppdaterad
Publicerad

Men trots ökningen ligger vi i Sverige långt ifrån flera länder i Europa.

Daniel Edström från Bankeryd har jobbat med att reparera och sälja cyklar i 20 år. För sju år sedan öppnade han en egen butik där han även sålde elcyklar. Men det gick väldigt trög i början.

– Jag bruka säga att elcyklarna var som ett godståg. De var väldigt tunga och tröga, säger han.

Trafik i Jönköping

Försäljningen har fördubblats

Men i takt med att cyklarna blivit bättre och att fler har testa en elcykel har försäljningen gått spikrakt uppåt.

– Vi har sålt jätte många elcyklar här i min butik. Jämfört med förra året har försäljningen fördubblats, säger han.

Elcykel projekt

En förklaring till ökningen här i Jönköping kan vara Jönköpings kommuns elcykel projekt testpilot som pågått i tre år. Där cirka 300 personer får testa en elcykel under en vecka för att pendla till och från jobbet. Jenny Timmer är en av de som varit med i projektet.

– Jag ville ha in lite mer vardagsmotion i livet. Med en elcykel kan jag cykla till och från jobbet och ändå ha ork till att jobba, säger hon.

Vad säger du efter att du testat en elcykel under en vecka?

– Jag är helt såld, jag bara måste ha en och gubben också, säger Jenny Timmer och skrattar.

Ligger efter länder i Europa

Men trots den positiva trenden ligger vi i Sverige långt efter flera andra länder i Europa enligt Daniel Edström.

– Jämför man med Nederländerna eller Tyskland så ligger vi långt efter. Var fjärde cykel som säljs där är en elcykel, säger han.

Han tror att det krävs ett kommunalt eller statlig bidrag för att fler ska har råd att köpa en elcykel.

– Det är väldigt få som provar som tycker att det är negativt med elcyklar, utan det är pengarna som är haken. Man är inte beredd att köpa en cykel för över 10 000 kronor, så ett bidra hade gjort väldigt gott för att få fler att köpa elcyklar, säger Daniel Edström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafik i Jönköping

Mer i ämnet