Trådbussen kan snart vara här

Uppdaterad
Publicerad

Trådbussar kan bli verklighet i Jönköping redan inom tre år. Just nu pågår en omfattande planering av kollektivtrafiken i Jönköpings kommun och det är bråttom för att möta den ökande befolkningen.

– Vi tittar på trådbussdragning på 1:ans linje mellan Råslätt och Huskvarna. Kommer den studien att visa att det här verkligen är ett alternativ så kan en sådan satsning bli verklighet redan 2018, säger Peter Gustavsson, trafikutvecklare vid Jönköpings kommun.

Det som gör trådbussen extra intressant just nu är att regeringen har avsatt pengar för de som väljer att satsa på statsmiljöprojekt.

Munksjösatsningen

– Det innebär att vi skulle kunna få en sådan satsning subventionerad med upp till 50 procent, säger han.

Spårvagnar

Men enligt Peter Gustavsson är trådbussar på sikt bara ett övergångs- eller kombinationsalternativ. För om en höghastighetsbana byggs med station vid södra Munksjön och befolkningsutveckingen fortsätter i samma takt, räcker det inte.

Då är spårvagn det enda hållbara alternativet.

En spårvagn är 40 meter lång och tar mer än dubbelt så många passagerare jämfört med en trådbuss, men kräver mer ingrepp och är avsevärt mycket dyrare.

– Vi har talat om att göra samma linje, nummer 1 mellan Råslätt och Huskvarna, till spårväg och det skulle då kosta 2,5 miljard medan alternativet med trådbuss kostar runt 250 miljoner. Så i ett övergångsskede är trådbuss ett bra alternativ, säger Gustavsson.

Skeptiska

Människor vi talar med på stan är skeptiska till spårvagnar.

– Det låter som en utopi. Jag kommer ihåg när jag var liten i början av 50-talet när spårvagnarna gick här och minns lite nostalgiskt den tiden. Men jag kan inte tänka mig att de är påväg tillbaka. Det skulle bli för dyrt, säger Jan Stenvall.

Också Linnéa Sonero och Agneta Philip är skeptiska.

– Det vore bättre att de satsade på elbussar.

Anpassar

Anders Samuelsson (C) är ordförande i stadsbygnadsnämnden och ansvarig för trafikfrågor i kommunen. Han tror att spårvagn kan finnas på plats om tio till 15 år.

– När vi bygger nytt nu tänker vi på att spårvagnssäkra så att kurvradie och sådant anpassas så att det går att köra med en spårvagn i framtiden. 1:ans linje har vi i princip spårvagnssäkrat redan, säger han.

Rättelse: Trådbuss beräknas kosta runt 250 miljoner kronor. I en tidigare version av artikeln stod en annan siffra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Munksjösatsningen

Mer i ämnet