SVT Nyheter Jönköping har tidigare berättat om arbetsmiljöproblemen på Västbo taxi i Gislaved.
Enligt anställda i taxibolagets växel svarade exempelvis inte chaufförer på samtal, tog inte körningar och riktade underliggande hot dem.
Fackförbund anmälde
Detta ledde till ökad stress för växeltelefonisterna och en anonym anställd SVT pratade med menade att företagets ledning inte brydde sig om problemen.
– Det är en storm i ett vattenglas. Vi har mängder av folk vi hanterar, både kunder och förare, och det är klart att det uppstår delade meningar, sa Jan E Malmlöv, Västbo taxis vd, till SVT Nyheter Jönköping då.
Men bristerna i arbetsmiljön fick fackförbundet Transports skyddsombud att reagera och han anmälde Västbo taxi till Arbetsmiljöverket som genomförde en inspektion på företaget.
LÄS MER: Taxibolag anmält till Arbetsmiljöverket
Nu har tillsynsmyndighetens beslut kommit.
Arbetsmiljöverket konstaterar bland annat att företaget inte har någon rutin för samtalsstöd till anställda vid kränkande behandling och att det är otydligt vem som hade ansvar för vissa arbetsuppgifter.
Kräver rutiner
Tillsynsmyndigheten kräver nu att Västbo taxi ska ta fram rutiner för hur personal kan agera vid kränkningar och hot.
Arbetsmiljöverket kräver också att företaget ska tydliggöra vilka arbetsuppgifter växeltelefonisterna ska prioritera och till vem de kan vända sig för att få stöd i sitt arbete.
Enligt förelägandet har företaget inte haft några invändningar mot kraven.
Västbo taxi är en beställningscentral för taxi, buss, färdtjänst och skolskjuts i Gislaved, Värnamo och Jönköping.