Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Arla i Jönköping vinnare när britterna dricker laktosfritt Visa alla (3)
Visa alla (3)

Arla i Jönköping vinnare när britterna dricker laktosfritt

Uppdaterad
Publicerad
Arla i Jönköping ska nu börja exportera laktosfri mjölk för att möta efterfrågan i Storbritannien. Totalt 30 miljoner liter mjölk per år ska hämtas från gårdar runt om i Småland.

Mjölken produceras på Arlas mejeri i Jönköping och packas i förpackningar för att sedan skickas till Storbritannien. Produktionen är redan igång.

Efterfrågan på laktosfria produkter har ökat stort i hela Europa, skriver företaget i ett pressmeddelande under fredagen.

– Jag är givetvis glad att vi har möjlighet att göra dessa investeringar på våra mejerier runt om i Sverige. Detta säkrar avsättningen av våra Arlabönders mjölk, säger Patrik Hansson chef på Arla Sverige.

I klippet hör du Helena Södervall, Arlas mejerichef i Jönköping, berätta om vad exporten till Storbritannien innebär för företaget och mjölbönderna.

Export för 250 miljoner

Det är här på mejeriet i Jönköping som mjölken som går på export till Storbritannien produceras.

Arla har investerat 80 miljoner kronor i mejeriet i Jönköping. Affären omfattar 30 miljoner liter mjölk per år till ett värde av ungefär 250 miljoner kronor.

– Vi kommer producera ungefär 100 000 liter laktosfri mjölk per dag, med lite längre hållbarhet, sex dagar i veckan, säger Helena Södervall.

Anställer ni fler personer för att klara detta nu?

Vi har anställt 5-10 personer på visstid under det första halvåret. Sedan tror vi att vi kan klara detta ändå, säger hon.

Totalt har Arla 400 årsanställda i Jönköping.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer