Parkeringar har blivit ett viktigt verktyg för att styra bilåkandet i en kommun. Allt fler kommuner erbjuder byggbolag att minska antalet parkeringar mot andra insatser som främjar användanden av cykel och buss.
Men det är inte ett rimligt sätt att nå förändring på, menar boende på Samset i Jönköping som tycker att det finns alldeles för få parkeringsplatser.
– Om sopbilen står mitt i vägen och det står parkerade bilar på båda sidor så kan man behöva stå och vänta i 30 minuter för att komma in eller ut. Det är ju ofta man har en tid att passa, säger Marianne Sternegård.
Kaosartad trafiksituation
Just på Samset har inte byggbolaget fått lov att bygga färre parkeringsplatser än vad normen kräver, men ändå upplevs trafiksituationen som kaosartad.
Med bilar som parkeras på båda sidorna och som skymmer sikten i kurvorna. Och att minska bilåkandet genom att försvåra för bilister är en dålig idé, enligt Olov Norberg, ordförande i en bostadsrättsförening på Samset.
– Jag arbetar på Torsvik, med bil tar det ungefär 15 minuter. Skulle jag ta bussen så har jag två byten och det tar dryga timmen att ta mig till jobbet, säger han.
”Måste ta till alla sätt”
Henrik Zetterholm, utvecklings- och trafikchef på Jönköpings kommun säger att situationen på Samset kommer att bli bättre när området är färdigbyggt. Men han betonar att parkeringar är nödvändiga att använda som verktyg i stadsplaneringen.
– Vi måste ta till alla sätt för att klara befolkningsutvecklingen som vi står inför och för att klara målsättningen med ett ökande kollektivtrafikresande och minskat bilresande, säger han.