Tommy Skagert har ett brinnande cykelintresse och har lärt sig reparera cyklar på egen hand. Han har två anställda, Fernando Diogo, som tidigare arbetade i en annan butik, och Arne Sandell. Den sistnämnde är även han självlärd och den som en gång startade Öster Cykel.
På Torpa Cykelservice i Jönköping huserar Magnus Ahnberg. Han har drivit butiken och cykelverkstaden i drygt tre år. Också han är självlärd och personen som han har anställd har han själv utbildat.
– För ett par år sen försökte jag och några andra cykelhandlare starta en utbildning ihop med Jönköpings kommun och Folkuniversitetet. Vi gjorde upp en plan och lämnade in en ansökan till Yrkesnämnden. Men tyvärr blev det avslag, jag tror det var av ekonomiska skäl, säger Magnus Ahnberg.
Även intresseorganisation Cykelbranschen har arbetat med att få till utbildningar i olika nivåer som det till exempel finns i Danmark. Men de har fått avslag varje gång i fyra år.
– Vi är lite desperata och mycket besvikna på Yrkesnämnden. Eleverna som utbildas skulle få jobb direkt. Vi kan inte ta in folk från gatan längre utan det krävs personer med utbildning och en viss kunskapsnivå, säger Joakim Stenberg, som är vd för Cykelbranschen.
Avancerade cyklar
Ett ökat cykelpendlande i städerna och en pågående elcykelboom är några faktorer som banat väg för ett samhälle där cykeln blir ett självklart transportmedel.
– Vår bransch skriker efter kompetenta cykeltekniker som kan hantera service och underhåll till de allt mer avancerade cyklarna, och elcyklarna som blir allt vanligare, säger Joakim Stenberg.
Bristen på kompetenta tekniker förklaras bland annat av en pågående generationsväxling och även en viss omsättning av cykeltekniker. En bidragande orsak kan också vara att yrkets status haltar just på grund av att det saknas en yrkesutbildning.