– Så gjorde vi inte tidigare. Då tankade vi när vi kom hem till Sverige igen, men nu är dieseln billigare i en del andra länder, säger Jerker Gustavsson som är delägare i Gustavssons busstrafik.
Bolaget har sex bussar; två som kör för länstrafiken och fyra för beställningsresor. När SVT är på besök i företagets garage görs en buss iordning för att åka iväg med skidturister till Österrike.
– Men det är svårt att ge offerter när bränslepriset höjs hela tiden, säger Jerker Gustavsson.
I klippet ovan hör du honom berätta hur det rekordhöga bränslepriset drabbar bussresenärerna.
Olika orsaker till rekordpriset
Vecka efter vecka den senaste tiden har det rapporterats om ökade drivmedelspriser, och höjningar från redan rekordhöga nivåer. Råoljepriset har rusat på världsmarknaden och oljesanktionerna mot världens näst största exportör av råolja, Ryssland, är en orsak till det kraftigt höjda bränslepriset. Den allt svagare kronan gör också att drivmedlet kostar mer.
Kravet på ökad inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin, den så kallade reduktionsplikten (läs mer i faktarutan nedan) påverkar också drivmedelspriserna.
Finansminister Mikael Damberg (S) har i veckan sagt att regeringen jobbar med frågan om möjlig kompensation till svenska hushåll medan Moderaterna föreslår åtgärder för att snabbt få ned bränslepriserna. M föreslår att energiskatten på diesel snarast sänks så att den under tre månader når EU:s miniminivå samt att energiskatten på bensin sänks i samma utsträckning. Dessutom vill M justera reduktionsplikten så att drivmedelsföretagen kan skjuta över sina kostnader för inblandning av biodrivmedel till nästa år.