Det egna målet som 1177 satt upp är att svara inom 20 minuter. Just nu överskrids det med 14 minuter enligt medeltiden för region Jönköpings län.
Amelia i Jönköping fick vänta på svar i 40 minuter då hennes son skadade sig
– Självklart vill vi inte ha den långa väntetiden, men vår personal har också sommarsemester. Introduktionen här är lång där man går bredvid en månad innan man får ta egna samtal och sedan tre månader med en mentor. Därför är det inte möjligt för oss att ta in sommarvikarier, säger Anna-Lena Krohn som är verksamhetschef för 1177 i regionen.
”Går inte att stressa på”
Samtidigt som fler ringer och färre jobbar får inte kvaliteten på samtalen minska. Det går inte att stressa på sitt samtal, utan verksamhetens mål är att den som ringer ska känna sig trygg när de lägger på.
– Vi vet aldrig vilket samtal som väntar i telefonen. Det kan till exempel vara en person som är suicidal och som då kräver väldigt lång handläggningstid.
Har ni gjort tillräckligt mycket för att försöka minska kötiden?
– Vi har jobbat väldigt mycket med rekrytering. Det är svårt att få tag på sjuksköterskor, vi ska lägga ut en ny annons nu.
I klippet ovan ger hon sin bild av läget i höst.