– Jag har fått lära mig mycket och jag har framförallt träffat många nya kollegor som jag kan nätverka på ett helt annat sätt, säger Jonas Persson, som äger och är vd på Eksjö Stadshotell.
Satsningen kostar cirka fyra miljoner kronor och det är Region Jönköpings län som investerat i detta. Smålands Turism arrangerar utbildningen som har hållits på Gummifabriken i Värnamo.
– Kursen har gått ut på att sprida och ge en större kunskap om besöksnäringen, för besöksnäringen. De har fått praktiska verktyg som kan hjälpa till redan i år och i sommar, säger Helene Berg, som är vd för Smålands Turism.
Jonas Persson berättar att han är mycket nöjd med kursen. Han tar upp ett konkret exempel om att tyskar handlar till 70 procent via resebyråer. Tittar man på Danmark så är det ungefär 70 procent som istället bokar resor online.
– För att få tillbaka på marknadsföringen så satsar jag den i Danmark. Sedan så väljer jag ut ett par resebyråer i Tyskland som får komma och provbo på hotellet, säger Jonas Persson.