I klippet berättar Helene Berg vd Smålands Turism att turistnäringen måste tänka om under rådande kris. Foto: Fredrik Weibull SVT

Digital kurs ska hjälpa turistnäringen

Uppdaterad
Publicerad

Coronapandemin slår hårt mot många branscher, en av dem är turismen. Smålands Turism har därför bjudit in näringsidkare för fortbildning och bland annat har deltagarna lärt sig att bli bättre på digitala verktyg.

– Jag har fått lära mig mycket och jag har  framförallt träffat många nya kollegor som jag kan nätverka på ett helt annat sätt, säger Jonas Persson, som äger och är vd på Eksjö Stadshotell.

Satsningen kostar cirka fyra miljoner kronor och det är Region Jönköpings län som investerat i detta. Smålands Turism arrangerar utbildningen som har hållits på Gummifabriken i Värnamo.

– Kursen har gått ut på att sprida och ge en större kunskap om besöksnäringen, för besöksnäringen. De har fått praktiska verktyg som kan hjälpa till redan i år och i sommar, säger Helene Berg, som är vd för Smålands Turism.

Jonas Persson berättar att han är mycket  nöjd med kursen. Han tar upp ett konkret exempel om att tyskar handlar till 70 procent via resebyråer. Tittar man på Danmark så är det ungefär 70 procent som istället bokar resor online.

– För att få tillbaka på marknadsföringen så satsar jag den i Danmark. Sedan så väljer jag ut ett par resebyråer i Tyskland som får komma och provbo på hotellet, säger Jonas Persson.

Fakta om kursen

Utbildningen har pågått under sex veckor och avslutades på torsdagen. 35 till 40 företag har deltagit via mötesverktyg på nätet och fått mer kunskap om till exempel marknader, digitala världen, foto, språk, produktutveckling och kommunikation kring corona.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.