Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar Anders Wallin som är centrumledare på Värnamo city vilka krav e-handelns uppåtgående trend ställer på den fysiska handeln. Foto: Irma Hellman/SVT

Värnamo Citys centrumledare: ”Får oss att tagga till”

Uppdaterad
Publicerad

E-handelns ökning de senaste åren hjälper snarare än stjälper den fysiska handeln, det menar Värnamo Citys centrumledare Anders Wallin. När e-handeln ökade som mest under pandemin var de fysiska butikerna tvungna att fort ställa om och skapa en digital närvaro.

Nu börjar den mest intensiva perioden för sällanköpshandeln. Från slutet av november, i samband med shoppinghögtiden Black Friday, fram till jul är den svenska handelns viktigaste högtid.

– Det är en avgörande period. En stor del av hela årets försäljning sker just innan jul. Det är de pengarna man behöver för att fixa de tuffa månaderna i början av nästa år, säger Anders Wallin.

Flytt till internet

Förutom att hålla extra öppet på söndagarna i december satsar den fysiska handeln i Värnamo på de försäljningstekniker som de anammat under pandemin. Förutom att arrangera shopping och modevisningar via internet har flera lokala butiker öppnat egna e-handelsbutiker.

– Många av de sakerna vi genomförde under pandemin som kanske normalt sett hade tagit cirka fem år, gjorde vi på några månader, säger Anders Wallin.

Detaljhandeln byts ut mot andra företag

Anders Wallin beskriver e-handeln som en viktig konkurrent och menar att den fysiska handeln i Värnamo fortfarande är stark. Samtidigt berättar han att en del verksamheter har stängt igen och att det finns en del tomma lokalar i stan. Han ser också en trend att andra verksamheter som företag, restauranger och kaféer öppnar istället för detaljhandel.

– Värnamo kommun har som målsättning att växa och ska vi kunna locka folk hit måste vi kunna erbjuda den servicen i form av detaljhandeln. Det skulle kunna bli ett problem i framtiden, men just nu är det inte det, säger Anders Wallin.

I klippet berättar Anders Wallin vilka krav e-handelns uppåtgående trend ställer på den fysiska handeln.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.