Foto: Charlotte Göransson/SVT

Filmbyn blev succé – nu satsar de för bygden

Uppdaterad
Publicerad

Ett år som överträffade förväntningarna. Så kan första året för Filmbyn Småland i Mariannelund sammanfattas. Nu ser de framåt med nya planer för både besökare och bygden.

Det är nu ett år sedan som Filmbyn Småland slog upp portarna och kunde erbjuda att gå bakom kulisserna på Astrid Lindgrens filmer. Och när de räknade på det, hoppades de att det skulle komma omkring 7 000 besökare.

– Vi var ganska starka i vår tro på det här, eftersom Astrid Lindgrens varumärke är så starkt och folk har så mycket känslor till det, menar Filmbyns driftchef Robert Glader och berättar att besöksantalet hamnade på 10 000.

Något för alla åldrar

Reaktionerna har varit både många och goda från alla åldrar.

– Jag hade en barnfamilj som frågade: ”hur ska vi ta oss här ifrån”, efter fyra timmar, säger Robert men medger att även vuxna har blivit fascinerade.

För barnen är själva kulisserna roliga att se medan de vuxna intresserar sig för exempelvis intervjuerna med skådespelarna, tror Robert.

Skaffat audioguide

Årets nyhet är en audioguide på svenska, engelska och tyska som besökarna kan ladda ner i sina telefoner. I den får de mer information hur det gick till under inspelningarna.

– Vi har haft den i en månad och märker redan att den är väldigt omtyckt, säger han.

”Kommer hända grejer”

Vad gäller framtiden, finns det mycket planer och idéer för Filmbyn. Redan nu finns en del av den utelekpark som ska bli klar till nästa år.

– Och det ska även bli kulisser i skogen, som man ska kunna filma med sin mobiltelefon. Men vi tittar även på att bygga en filmstudio. Så det kommer hända grejer, utlovar Robert.

De nya planerna ingår i ett landsbygsutvecklingsprojekt som tillsammans vill satsa på Mariannelund och dess framtid.

– Vi vill skapa arbetstillfällen och attraktivitet, att folk vill bo kvar och till och med flytta till området och jobba här, avslutar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.