Läraren Lena Hjelmstam som fick ersättning för resan efter att hennes flyg drabbats av förseningar. Foto: Gorm Kallestad TT / SVT

Försenade flyg ger klirr i kassan

Uppdaterad
Publicerad

Semestertider och därmed resor med flyg närmar sig för många svenskar. Men få vet att det går att söka ersättning om flyget blir försenat eller inställt. Lena Hjelmstam fick tillbaka mer än hon betalat för resan.

Varje år kan svenskar gå miste om så mycket som 400 miljoner kronor. För enligt en EU-förordning har alla resenärer rätt till kompensation om flyget blir mer än tre timmar försenat.

Gick plus

Läraren Lena Hjelmstam är en av dem som drabbats av förseningar. I höstas skulle hon, ett par andra lärare och 40 gymnasieelever åka till Biarritz i Frankrike. Men planet blev försenat och de kom fram fyra timmar senare än planerat.

– Vi hade familjer som väntade på oss nere i Frankrike och skulle ta emot oss. De hade förberett middagar till klockan 19.30 men vi anlände inte förrän halv tolv på kvällen. Så det blev jobbigt och nervöst för eleverna att komma dit så sent, säger Lena Hjelmstam, från Sandagymnasiet i Huskvarna.

Men beroende på hur man ser på saken kan man säga att resan ändå lönade sig. För varje biljett hade de betalat runt 250 euro och i ersättning fick de ut 400 euro per person. Resan gick rejält med plus alltså. Lena Hjelmstam vill dock påpeka att pengarna inte går ner i någons ficka utan kommer att användas till nya skolaktiviteter.

SE HELA TV-INSLAGET HÄR

”Det var ganska lätt”

Det var via en annons på sociala medier som Lena Hjelmstam fick reda på att det går att söka ersättning för förseningar. Annonsen tillhörde ett företag som specialiserat sig på att, mot betalning, hjälpa drabbade flygresenärer att få kompensation. Lena Hjelmstam tänkte att det där måste gå att klara utan mellanhänder och tog kontakt med Konsument Europa, som är en fristående enhet inom Konsumentverket.

– Jag ringde dem och frågade om man kan få ersättning och hur man gör. De gav mig blanketter och jag fyllde även i en blankett från flygbolagets sajt och skickade in. Det var ganska lätt, säger Lena Hjelmstam.

Men det verkar vara ytterst få som vet om att det går att söka kompensation. Enligt Airhelp, som är ett av flera bolag som livnär sig på att söka ersättning för försenade resenärer, är det endast en halv procent av de drabbade som ansöker om pengar.

– Jag tror inte man tänker på det. I allmänhet brukar man inte söka efter sådan information innan resan eftersom man inte tänker att det ska bli problem. Sen kanske det är bristfällig information på flygplatserna. Vid förseningar får inte konsumenterna besked av flygbolagen om vilka rättigheter de har, säger Jolanda Girzl, som är enhetschef på Konsument Europa. 

Bättre information

Konsument Europa tycker också att de själva kan bli bättre på att förmedla informationen om flygresenärers rättigheter.

– Vi jobbar på att bli bättre med att marknadsföra vår standardblankett och kanske också behöver göra olika informationskampanjer. Dessutom tänker vi undersöka hur stor andel det egentligen är som inte känner till sina rättigheter, av dem som till exempel besöker vår sajt, säger Jolanda Girzl.

Till sist, vilka tips ger du till den som ska ut och resa?

– Inför resan är det alltid bra att kontrollera att flygtiderna stämmer och att det inte har blivit några ändringar. Om flyget blir försenat ska man söka upp flygbolaget och få ett intyg på förseningen om de inte skickat det via mejl, säger Jolanda Girzl.

LÄS MER: Företagen som tjänar pengar på försenade flyg

Vid försenat eller inställt flyg

Reklamera skriftligen till flygbolaget. Skriv att du vill ha ersättning och varför. Glöm inte att bifoga kopior på biljetter och kvitton på eventuella utlägg som du har haft. Spara alltid originalkvitton samt en kopia på din reklamation.

Svarar inte flygbolaget? Eller har du fått ett svar du inte är nöjd med? Då kan du kontakta Konsument Europa som hjälper till i ärenden där flygbolaget finns i ett annat EU-land, Norge eller Island.

EU-lagen omfattar

  • både reguljärflygningar och paketresor
  • flygningar till och från flygplatser inom EU
  • även flygningar från flygplats utanför EU till flygplats inom EU om flygbolaget är europeiskt (registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz)

Källa: Konsument Europa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.