I klippet ovan svarar JLT på kritiken av resenärerna. Foto: SVT

Stor frustration hos resenärer – länstrafikens biljettsystem krånglar fortfarande

Publicerad

Om en vecka går JLT:s gamla biljettsystem i graven – men fortfarande vittnar kunder om problem med övergången. Nu svarar bolaget på kritiken.

Resenärer kan inte föra över sina biljetter, värda hundratalskronor, till det nya biljettsystemet och flera får olika typer av felmeddelanden.

Men trots att flera, redan i början av lanseringen, riktatade kritik mot Jönköpings länstrafik, stöter många fortsatt på problem. Dagligen står människor i långa köer till kundcenter för att de inte lyckas gå över till det nya biljettsystemet problemfritt.

Folk vittnar om mycket problem

På JLT:s Facebook-sida finns många kommentarer där människor beskriver olika felkoder och andra problem som uppstår när de ska flytta över sina gamla biljetter till det nya systemet.

”Jag kommer inte ens in i appen nu, trots att jag avinstallerade appen och ladda ned den igen!”, skriver en person på JLT:s Facebook-sida.

En annan användare skriver: ”Grattis till genomförd försämring... Har man reskassa idag funkar det inte likadant med nya systemet. Alla människor kan inte fixa appar och kort... skitsystem måste jag säga”.

Vissa upplever också otillräcklig hjälp när de kontaktar länstrafikens kundtjänst genom telefon.

”Jisses. Det är ju megakrångligt att köpa ett periodkort i appen. Har ringt support men får ej den hjälp jag behöver”, skriver en annan Facebook-användare.

JLT svarar på kritiken

Den 26 april lanserade Jönköpings länstrafik ett nytt biljettsystem, nu är det en vecka kvar tills det gamla systemet stängs ner. Sista dagen att resa med den gamla mobilappen är 31 maj.

– Vi hade ett gammalt system som varit med i tio år och slutar att utvecklas hos leverantören. Det kan inte heller anpassas efter de nya krav som finns och som kommer till kollektivtrafiken. Det var slutet på avtalsperioden och det var dags att göra en ny upphandling, det gjorde vi med våra grannlän, säger Petra Sundell, marknadschef på JLT.

Jönköpings länstrafik svarar på kritiken från resenärerna i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.