Hall Media är baserat i Jönköping och ger ut tio abonnemangstidningar och åtta gratistidningar och har en egen tryck- och distibutionsverksamhet. Med sina 70 000 abonnenter och 250 000 dagliga läsare är Hall Media en dominerande medieaktör i Jönköpings län, Kronobergs län och Västra Götalands län. Koncernen omsätter 500 miljoner kronor.
– Amedia är ledande i Norden på att driva en mångfald av olika tidningar och är mycket framgångsrika i sin digitala transformation med lokaljournalistik som affärsidé, säger Lovisa Hamrin, ordförande i Hamrinstiftelsen som nu säljer Hall Media.
Skapa lönsamma tidningar
– Vår vision är att skapa starka, lönsamma lokala tidningar baserade på oberoende kvalitetsjournalistik. Bra lokaljournalistik är det bästa receptet för digital framgång, säger Are Stokstad, Amedias vd.
Affären ska godkännas av Konkurrensverket innan den träder ikraft.