Det har varit hög omsättning av enhetschefer inom socialförvaltningen i Jönköping och en anledning tros vara en hög arbetsbelastning med många underställda medarbetare. Då sökte kommunen statliga pengar för att säkra framtidens utmaningar med en växande äldreomsorg.
”Inte försvarbart”
Med hjälp av drygt 20 miljoner kronor har nu 24 chefer gått en traineeutbildning och kommit ut i verksamheterna. Dessutom har sex resurschefer projektanställts för att kunna stötta upp och ett nätverk för att stötta cheferna har upprättats.
– Innan vi började med detta så hade flera chefer 40-50 medarbetare per chef. Det är orimligt och inte försvarbart i ett jämställdhetsperspektiv, säger utvecklingschef Åsa Jonsson Sköld.
Men kan det bli för många chefer och på bekostnad av personal inom verksamheten?
– Nej, den här satsningen finansieras av statsbidrag. Och det handlar om att komma ner till någon form av rimlighetsnivå för cheferna.
Målet nu är att de flesta cheferna inte ska ha mer än 25 medarbetare under sig och förhoppningen är att minska även det längre fram i tiden.