Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Huvudkontoret för 1177 i region Jönköpings län finns i Nässjö. I klippet berättar verksamhetschef Anna-Lena Krohn hur de jobbar under pandemin. Foto: Emma Johansson/SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Högt tryck på 1177 i länet: ”Fått jobba väldigt mycket extra”

Publicerad

Under pandemin har belastningen på telefonsjuksköterskorna på 1177 ökat kraftigt. I region Jönköpings län finns huvudkontoret för vårdtjänsten i Nässjö.

De flesta samtalen till 1177 just nu handlar om covid-19.

– För att kunna vara så tillgängliga som vi vill vara så har vår personal och även timanställda fått jobba väldigt mycket extra. De har gjort ett fantastiskt arbete för regionens invånare, säger verksamhetschef Anna-Lena Krohn.

Ökade svarstider

De flesta telefonsjuksköterskorna i regionen sitter på vårdcentrum i Nässjö, men det finns också en filial i Jönköping. Antalet samtal har ökat med 20 procent det senaste året och det har ökat svarstiderna.

– Vi vill gärna beta av så många samtal som vi kan, samtidigt som vi jobbar mycket med att vara här och nu. Vi försöka göra varje samtal så bra det går för den enskilda personen som ringer in, säger telefonsjuksköterskan Evelina Romhagen.

Det finns en 1177-verksamhet i varje region, men efter fyra minuters väntetid kopplas samtalet upp till en rikslinje där första lediga region svarar.

Tjänsten är öppen dygnet runt och regionerna hjälps åt med nattbemanningen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronaviruset i Jönköping

Mer i ämnet