Kör du elbil? Hur funkar det för dig?
Håkan • Kör XC40 -23 och visst, inte håller den utlovade räckvidd men jag kör en del i tjänsten och det funkar helt okej. Nu när det är runt 10-15°C ute så kommer jag ändå 80% om man inte kör på 100 väg.
Körde golf innan och inte höll den utlovad förbrukning per km heller, skillnaden är väll att totala räckvidden är såpass mycket längre med bränsle motorer så vi har överseende med det. Bara att acceptera att vi som kör på el är "försökskaniner" sen kan jag tycka att halva sträckan är oacceptabelt, här måste tillverkaren gå in och kompensera.
Ha en bra dag.
//Håkan
Robert • Vi köpte en och sålde den efter ett halvår. Köpte en bensindriven igen.
Räckvidden var sämre än utlovat och det var konstant laddning som gällde,
den gick dessutom itu flera gånger. Verkstaden vi normalt kört till förut tog ej emot elbilar. Otroligt mycket jobb, och dyrt blev det också.
Aldrig mer.
Jörgen • Jag blir rätt trött på den här debatten. Om man vill köpa en elbil så får man sätta sig in i vad det innebär. Vår bil ska klara 32 mil MAX, jag räknar aldrig med att den klarar mer än 25. Mitt behov är pendla fram och tillbaka till jobbet, totalt 6 mil. Laddar var tredje dag ungefär. Är fullt medveten om att det inte är en lysande ide att köra på bilsemester med den. Till detta är det grymt med elbil.
Christer • För att förstå hur det funkar med el kontra fossilt måste man komma ihåg att verkningsgraden på en elbilsdrivlina är mycket högre än dito fossil. En liter diesel i en motor vid låg belastning ger bara kanske 20% till drivhjulen medan för en elbil går kanske 80% av inmatad energi till att driva fram bilen. Det gör att med en diesel går 80% till värme, antingen rakt ut eller som värme i kupén. På vintern ökar alltså energiförbrukningen mycket i elbilen pga att värmen måste tas från batteriet och till råga på allt så måste batteriet värmas av sin egen energi för att fungera bra. Denna effekten är ju marginell på en bil med diesel.
Vidare om man ökar belastningen på dieseln tex genom att hänga på en stor husvagn, så ökar verkningsgraden markant vilket gör att förbrukningen inte ökar lika dramatiskt. Elmotorn effekt måste öka lika mycket men verkningsgraden är redan hög så det blir linjärt ökande förbrukning. Vi har en ID4 och vill aldrig köra dinosauriebil igen. Men en husvagnssemester till Idre i smällkalla vintern avstår vi nog ifrån!
Ellen • Vi sålde skrothögen rätt snabbt. Man kom inte alls så långt som utlovat. Vi fick ta den till verkstaden(och alla verkstäder tar inte emot elbilar! ) titt och tätt och ofta blev den stående där ett bra tag eftersom att reservdelarna inte fanns på plats utan måste beställas. Maken körde ett tag ellastbil i tjänsten- hopplöst. Den trivdes runt 10-15 grader, men varmare eller framförallt kallare så dog batteriet och aggregaten strejkade konstant.