Tanken bakom projektet är att Jönköping Energi tillsammans med Destination Jönköping vi vill visa upp staden.
Motiven på de elva elskåpen är bilder på Jönköping med omnejd och ska ge invånare och turister tips på vad mer som finns att se i staden och uppmärksamma hållbarhet.
– Det känns fantastiskt. Vi hoppas att elskåpen ska kunna locka fler besökare. Vi har en natur som är oslagbar, och spännande evenemang. Tanken är att den som besöker staden ska bli nyfiken när de ser motiven och vilja se mer, säger Patrik Olderius som är vd på Destination Jönköping.
– Och vi som bor här kan bli stolta över vad vi faktiskt har.
Kan utökas
Idén att dekorera elskåpen på det här viset kommer från Helsingborg.
Det har kostat knappt tusen kronor per skåp, plus kostnaden för bildrättigheterna.
– Vi testar nu på elva skåp på centrala öster, och om det slår väl ut kanske vi utökar till fler platser, säger Fridolf Eskilsson, vd på Jönköping Energi och lägger till:
– Det kan förhoppningsvis även motverka klotter. Samtidigt förgylls miljön på några av centrums stora handelsgator.