Johan Carlsson är stolt över Region Jönköping klarar vårdgarantin när det gäller telefontillgänglighet. Foto: TT/SVT

Jönköping enda region som uppfyller vårdgarantin

Publicerad

Den förstärkta vårdgarantin infördes vid årsskiftet. Än så länge är det dock bara Region Jönköpings län som, till 100 procent, uppfyller en av garantierna, nämligen den om telefontillgänglighet.

Första januari 2019 förstärktes vårdgarantin inom primärvården. Det innebär att målet är att alla patienter ska få kontakt med en vårdcentral samma dag, med rådgivning, tidbokning eller både och. Behövande patienter ska också få en medicinsk bedömning inom tre dagar, ett första besök i den specialiserade vården inom 90 dagar och, efter beslut, en operation eller annan åtgärd inom 90 dagar.

En region klarar ett mål

Den enda regionen som klarar något av de här målen är Region Jönköping. Enligt statistik från SKL, Sveriges kommuner och landsting, uppfylls kravet på telefontillgänglighet till 100 procent. I våras ringde 85.917 patienter till vårdcentraler i Jönköpingsregionen och av de samtalen besvarades 85.839 stycken.

– Varje månad har vi en återkoppling till vårdcentralerna där de kan se hur väl de har levt upp till det vi har lovat. När du som invånare ringer till en vårdcentral så vill vi att du ska få en uppringningstid inom en timme. Det andra vi följer är hur väl vi svarar upp till att ringa på en viss tid, säger Johan Carlsson, som är utvecklingschef på Vårdcentraler Bra Liv.

Tips till andra regioner

För hela landet ligger genomsnittet på 87 procent när det gäller telefontillgänglighet. Den region som är sämst på att svara i telefon är Skåne som har en svarsfrekvens på 79 procent. För Stockholm och Västmanland finns ingen statistik tillgänglig.

Vad har du för tips till de andra regionerna, som inte klarar målet?

– Tro på att det är möjligt att skapa den här tillgängligheten i telefonen, säger Johan Carlsson.

Framgångsreceptet ligger också i att lyssna på verksamhetschefer och medarbetare och vara nära.

– Det är många små detaljer för att man ska lyckas, att det telefonsystem man har är optimalt inställt, att medarbetarna mår bra och känner att de räcker till.

Kontakt med primärvården – telefontillgänglighet

  • Mätningen genomförs varje år under två tillfällen, en under våren och en under hösten.
  • Mätperioden är under en kalendermånad.
  • Uppgifter hämtas endast från vårdcentraler med återuppringnings- eller datoriserade telefonisystem.
  • Mätningen sker under normala öppettider och omfattar alla samtal som handlar om sjukvårdsrådgivning eller bokning av tid till läkare.
  • Stockholms läns landsting deltar inte i mätningen eftersom landstingets metod för att mäta telefontillgänglighet inte är jämförbar med övriga landet.

Källa: SKL

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.