SVT Nyheter har varit i kontakt med flera resenärer som är upprörda över att Länstrafiken inte fungerar som den ska. En av dem är Julia Mammoo som har som rutin att varje kväll titta i Länstrafikens app för att försäkra sig om att den bussavgång hon vanligtvis tar verkligen är planerad att avgå i vanlig tid. Men när hon morgonen därpå står vid hållplatsen och väntar har det ett tjugotal gånger hänt att bussen inte dykt upp över huvud taget.
– Jag står och väntar vid busshållplatsen och när den ska avgå står det bara i appen att den redan har avgått, säger hon.
Nära 100 procent går som de ska
På Länstrafiken medger man att det varit problem med vissa busslinjer, men menar att över 99 procent av alla avgångar går enligt tidtabellen. De busslinjer som varit mest utsatta är framförallt de längre som går utanför stadskärnan. Från januari till november i år har cirka 950 turer i Jönköpings stadstrafik ställts in. Antalet körda turer har uppgått till 479 384 stycken.
– Det kan ibland bli en till två turer per dag som kan ställas in, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Länstrafiken.
Han säger att man arbetar med förbättringar av appen för att kunna meddela resenärer på ett bättre sätt. En av anledningarna till de inställda bussarna är enligt Tholin att det är svårt att få tag i tillräckligt med chaufförer.
Resegarantin gäller
Julias mamma Linda Mammoo har vid ett antal tillfälle ringt till JLT när bussen inte dykt upp och får då veta att hon måste göra ett ärende på hemsidan, vilket det inte alltid finns tid till.
– Vi har aldrig fått någon kompensation, säger hon.
Charles Tholin berättar att resegaranti alltid gäller om man blir försenad 20 minuter eller mer. Om man tar sin egen bil eller taxi kan man få ersättning för det.
– Det gäller bara att spara kvitton och skicka in det, säger han.