Den låga krocksäkerheten i bilarna, som får föras fram i 45 kilometer i timmen, är en av anledningarna. Heléne Lilja som är chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, menar att karossen ger en falsk känsla av trygghet.
– Dessa fordon är en fara för både förarna och miljön men fortsätter att öka i antal. Mopedbilarna bör fasas ut och förbjudas, säger hon.
Tester visar också att mopedbilar har sämre säkerhetsbälten än personbilar samt har hög risk att välta vid svängning.
I klippet ovan hör du röster från Jönköping om kravet att förbjuda mopedbilar.
Var fjärde inblandad i olycka
Antalet mopedbilar har ökat kraftigt de senaste åren och enligt Riksförbundet M är var fjärde mopedbil i landet inblandade i en olycka. Bilarna är oftast tillverkade av plast och glasfiber och har därmed låg krocksäkerhet.
Förslaget från Riksförbundet M är att istället att höja säkerheten i de mer robusta a-traktorerna så att även de kan föras fram i 45 kilometer i timmen istället för 30 som idag är tillåtet.
– De har en stabilare och säkrare konstruktion än mopedbilar. Även här finns dock säkerhetsproblem som behöver åtgärdas. Många a-traktorer är lätta att manipulera och det finns inget bälteskrav. Även körkortskraven bör ändras, säger Heléne Lilja.
Fakta mopedbilar
• Mopedbilen ser ut som en liten bil, men klassas vanligtvis som moped klass I och känns igen på den röda triangeln baktill. Den får gå i max 45 km/h och får väga max 425 kg.
• Mopedbil får köras av den som är över 15 år och har AM-körkort, körkort med annan behörighet (A1, B, BE osv.), förarbevis för moped klass I utfärdat före 1 oktober 2009 eller traktorkort utfärdat före 1 oktober 2009.
• Mopedbilen ska framföras på väg och får ej köras på cykelbana. Fordonet ska vara registrerat och ha trafikförsäkring. Däremot ställs inga krav på besiktning och mopedbilsägaren behöver inte heller betala fordonsskatt. Till skillnad från moped klass 1 krävs inte hjälm.
• Mopedbilar saknar små bilars grundsäkerhet. Euro NCAP som utfört krocktester av mopedbilar menar att fordonet har en oacceptabelt hög risk för krockar och skador, även vid lägre hastigheter.
Källa: NTF