Två personer samtalar i ett kontorslandskap med stora fönster och arbetsplatser i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör mer i klippet om hur Li Samuelsson och Oskar Elvin ser på könsfördelningen inom medie- och kommunikationsutbildningen vid JU. Foto: Zahraa Abdul Reda/SVT

Kvinnor dominerar medieutbildningar på Jönköping University

Publicerad

Kvinnor utgör en majoritet på medieutbildningarna vid Jönköping University, med över 90 procent kvinnor inom flera inriktningar.

– Kvinnor verkar uppskatta den breda kunskapsbasen och möjligheten att arbeta med olika delar av kommunikationsprocessen, säger studenten Li Samuelsson.

Högskolan i Jönköping har under de senaste åren sett en ökning av kvinnliga studenter inom vissa inriktningar i medie- och kommunikationsutbildningar.

I klippet ovan hör du mer om hur studenterna ser på könsfördelningen inom medie- och kommunikationsutbildningen vid JU.

Fördjupa sig i detaljer

Oskar Elvin är för närvarande anställd som kommunikatör på JU. Han upplever att män ofta söker sig till mer specialiserade ämnen inom medieproduktion, där de kan fördjupa sig i tekniska detaljer och specifika områden.

– Jag själv är inte så insatt i sociala medier. Under utbildningen, där var det många tjejer i klassen som var mycket bättre än mig, säger han.

Arbetsroller kan variera mellan könen

Sarah Sinclair, vd för marknadsföringsbyrån Adgrabber i Jönköping, har erfarenhet av att anställa människor inom kommunikationsbranschen och har märkt att arbetsuppgifterna som de olika könen söker sig till kan variera.

Hon upplever att män ofta söker sig till mer specialiserade roller inom specifika områden, som till exempel marknadsanalys eller att arbeta med sökmotoroptimering. Kvinnor däremot tenderar att söka sig till mer generella roller inom marknadsföring, såsom projektledning.

I klippet nedan berättar Sarah Sinclair, vd för Adgrabber, hur hon tänker kring rekrytering av män och kvinnor.

Person sitter på soffa med en laptop i knät framför ett draperi i kontorsmiljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sarah Sinclair, vd för marknadsföringsbyrån Adgrabber, berättar om hur hon ser på de olika rollerna som kvinnor och män väljer. Foto: Zahraa Abdul Reda/SVT

Kvinnodominerade utbildningar vid JU

Här är några av utbildningarna med högst andel kvinnor som studerar vid Högskolan i Jönköping under höstterminen 2024 – vårterminen 2025

Medieutbildningar

• Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet – inriktning Marknadskommunikation: 93 procent.

• Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet – inriktning Strategisk Kommunikation: 90 procent.

• Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet – inriktning Medieproduktion: 65 procent.

Utbildningar med högst andel kvinnor:

• Förskollärarprogrammet: 97 procent.

• Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska: 97 procent.

• Tandhygienistprogrammet: 95 procent.

Utbildningar med lägst andel kvinnor:

• 3D-teknik: 9 procent.

• Nätverk, infrastruktur och cybersäkerhet: 13 procent.

• Datateknik: Inbyggda system: 15 procent.

Källa: Högskolan i Jönköping

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.