Alaa Atik har anmält 24 Karat till IVO. Hans tänder lossnar hela tiden och han har ständig värk. Foto: SVT

Många patientanmälningar mot 24 Karat

Uppdaterad
Publicerad

Sju anmälningar har kommit in till Inspektionen för vård och omsorg från patienter som anser sig blivit felbehandlade vid tandläkarmottagningen 24 Karat i Sävsjö.

– Jag har ont hela tiden och kan inte äta. Jag har tappat 20 kilo i vikt, säger Alaa Atik, som är en av dem som anmält kliniken.

Det var i måndags som beskedet kom att tandläkarmottagningen 24 Karat i Sävsjö måste stänga omedelbart. Detta efter att Inspektionen för vård och omsorg, IVO, gjort en oanmäld tillsyn där stora brister hittats. IVO såg en fara för patienters liv.

Alaa Atik från Nässjö är en av de patienter som har anmält mottagningen. Han sökte hjälp för att laga sina tänder hösten 2016. Nu går han med ständigt värk.

Tandläkarmottagning stänger efter vanvård

– Jag har ont hela tiden och jag kan inte äta. Jag kan bara äta banan. Jag tappar vikt hela tiden, berättar Alaa Atik.

SVT Nyheter Jönköping har begärt samtliga anmälningar som gäller 24 Karat i Sävsjö. I nuläget finns sju anmälningar från patienter från länet och även från andra delar av landet. Flera beskriver hur tänder dragits ut, bryggor satts in i munnen, men med stora problem som följd. Flera patienter uppger i sina anmälningar att de inte kan tugga och har stora problem med värk i munnen.

Skulle limma själv

Alaa Atik berättar att vid det första besöket på kliniken drog tandläkaren ut nästa alla hans tänder för att sätta in nya.

– Han drog ut kanske tjugo tänder, jag har bara några gamla kvar, säger han.

Men de nya tänderna fungerade inte. Han kan inte tugga och han har ont i tandköttet. Han berättar att han på knappt två års tid har tappat i vikt från 85 kilo till 65 kilo. När Alaas tänder lossnade och han ville ha hjälp ringde han tillbaka till 24 Karat. Han säger att han inte kunde få en tid utan istället fick han rådet att själv limma sina tänder.

– Han sa till mig att köpa lim och själv limma och om det lossnade skulle jag limma igen, berättar han.

Förnekar ansvar

När vi ringer upp vd:n Mohanad Asalya för 24 Karat vill han inte kännas vid något ansvar för det patienterna beskriver. Han säger att de haft ett par tandläkare som inte har fungerat, men att de har fått sluta.

– Det är inte mitt fel om Socialstyrelsen godkänner tandläkare som inte kan något, säger vd:n Mohanad Asalya.

Men vad har du för ansvar?

– Som vd och ägare frågar vi efter legitimation och det har de haft. Men det borde de inte ha fått.

Vad tycker du att de här patienterna ska göra nu?

– De får väl gå till en annan bra och duktig tandläkare som kan utföra sitt jobb, säger Mohanad Asalya.

Alaa Atik har ännu inte vågat ta sig till en ny tandläkare. Han är rädd att han inte ska ha råd, men han säger att han vill ha hjälp.

– Jag vill bara ha nya tänder från en annan tandläkare. Jag måste kunna leva, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tandläkarmottagning stänger efter vanvård

Mer i ämnet