Ta reda på vad Melodifestivalen i Jönköping fick för betyg av besökare i texten. Foto: Jessica Gow/TT

Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg av besökare

Uppdaterad
Publicerad

Melodifestivalens deltävling i Jönköping lockade över 14 000 besökare, varav 7 700 var turister. En undersökning av Destination Jönköping visar att besökarna var mycket nöjda.

Mello deltävlingen, som hölls 28 februari – 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, fick högt betyg för sin betydelse för Jönköpings besöksnäring.

Uppskattar både evenemanget och staden
Caroline Törnblad, chef för evenemang och destinationsutveckling, framhåller att det höga betyget, 4,5 av 5 enligt en turismekonomisk undersökning, visar att besökarna uppskattar både evenemanget och staden, vilket gör att många vill återvända.

– Det är tydligt att denna typ av evenemang är viktiga för vår kommun och har stor betydelse för besöksnäringen i Jönköping, uppger Caroline Törnblad i ett pressmeddelande.

Besökarnas konsumtion uppgick till cirka 21,6 miljoner kronor, vilket genererade betydande ekonomiska effekter.

Intervjusituation utomhus med SVT-mikrofon i fokus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Programledaren Jovan Radomir berättar i klippet att uppslutningen och stämningen i Jönköping är bäst hittills under årets Mello-turné. Foto: SVT

Så ser man besökarnas nöjdhet

Vid en sammanvägning av nöjdhet, i vilken grad evenemanget motsvarade förväntningarna samt i vilken mån evenemanget är det ideala musikevenemanget, visar undersökningen ett Nöjd Kund Index (NKI) på 82. Enligt benchmark från Statistiska Centralbyrån (SCB) räknas ett NKI-värde på 55–75 som nöjda besökare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.