Mello deltävlingen, som hölls 28 februari – 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, fick högt betyg för sin betydelse för Jönköpings besöksnäring.
Uppskattar både evenemanget och staden
Caroline Törnblad, chef för evenemang och destinationsutveckling, framhåller att det höga betyget, 4,5 av 5 enligt en turismekonomisk undersökning, visar att besökarna uppskattar både evenemanget och staden, vilket gör att många vill återvända.
– Det är tydligt att denna typ av evenemang är viktiga för vår kommun och har stor betydelse för besöksnäringen i Jönköping, uppger Caroline Törnblad i ett pressmeddelande.
Besökarnas konsumtion uppgick till cirka 21,6 miljoner kronor, vilket genererade betydande ekonomiska effekter.
Så ser man besökarnas nöjdhet
Vid en sammanvägning av nöjdhet, i vilken grad evenemanget motsvarade förväntningarna samt i vilken mån evenemanget är det ideala musikevenemanget, visar undersökningen ett Nöjd Kund Index (NKI) på 82. Enligt benchmark från Statistiska Centralbyrån (SCB) räknas ett NKI-värde på 55–75 som nöjda besökare.