Så här ser den första helt förarlösa lastbilen ut som fått tillstånd att testköras på allmän väg i Jönköping. Foto: Einride

Nu kommer den självkörande lastbilen ut på allmän väg

Uppdaterad
Publicerad

På onsdag gör den första eldrivna, hyttlösa, självkörande lastbilen sin premiärtur på allmän väg. Transportstyrelsen har gett tummen upp för projektet och tillståndet gäller för färd på en kort sträcka på Ljungarums industriområde i Jönköping.

Ett krav är att det i närheten måste finnas en person som kan stoppa bilen om det skulle behövas. Lastbilen har radar runtomkring sig och operatören, som styr bilen, har kameror 360 grader runtom lastbilen för att ha full koll.

– En utmaning blir att få andra bilister att lämna den ifred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, sa Pierre Olsson, press och informationsansvarig på DB Schenker i samband med att tillståndet blev klart tidigare i år.

Testats under flera månader

Tillståndet gäller mellan DB Schenkers lager och terminal – där trafikens hastighet vanligtvis är låg.

Den förarlösa lastbilen kommer att köra mellan DB Schenkers terminal och lager på Skruvgatan i Jönköping.

Den eldrivna lastbilen som tillverkas av Göteborgsföretaget Einride kallas T-pod. I ett samarbete mellan Einride och DB Schenker har bilen sedan november testats på ett inhägnat område och nu har den alltså fått tillstånd att köra på allmän väg.

Flera försök med självkörande fordon pågår just nu runt om i landet. Men AI-professorn Niklas Lavesson, vid högskolan i Jönköping, tror att det lär dröja innan de blir vanliga på vägarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.