Jönköpingsgodiset från Bubs på Torsvik utanför Jönköping blev världskänt när amerikanska och sydkoreanska influencers publicerade under hashtaggen #swedishcandy. Foto: SVT

Nu lanseras Jönköpingsgodiset på den amerikanska marknaden

Publicerad

Till hösten lanseras Bubs godis på den amerikanska marknaden. Intresset från amerikanska konsumenter har exploderat sedan influencers på sociala medier hittat ”Swedish candy”.

– Vi vill att amerikanska konsumenter ska få uppleva samma godis som vi är kända för här hemma. USA är en enorm och attraktiv möjlighet för oss, säger Niclas Arnelin, director International Expansion på Orkla Snacks och tidigare vd på Bubs.

Företaget investerar i en ny produktionslinje på Bubsfabriken på Torsvik. För det är inte bara amerikaner som vill ha smågodis , utan efterfrågan är hög och växande även i Norden.

När godiset började trenda på sociala medier tog godiset plötsligt slut i vissa butiker i Sverige. Men det berodde mest på att den svenska efterfrågan ökade samtidigt. Se mer i klippet nedan.

Enorm efterfrågan på svenskt lösgodis – råder ”godisbrist”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Då började det ta slut i hyllan” – Hör godistillverkarnas olika förutsättningar att möta efterfrågan utomlands och i Sverige. Foto: SVT/Johan Nilsson/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.