Hör David Lundberg, trafikutvecklare på Jönköpings Länstrafik, om vad de nya linjerna kommer innebära för dig som resenär. Foto: Ebba Öberg / SVT

Nu storsatsar Länstrafiken i Jönköping och i Huskvarna

Uppdaterad
Publicerad

Jönköpings Länstrafik har tillsammans med Jönköpings kommun påbörjat ett samarbete för att utveckla busstrafiken och öka resandet med kollektivtrafiken. Arbetet är just nu i full gång och storsatsningen beräknas vara klar till sommaren.

– Det mesta ska stå klart till juni, det är tanken, säger David Lundberg, trafikutvecklare på Jönköpings Länstrafik.

Enligt avsiktsförklaringen som skrivits mellan Jönköpings Länstrafik och Jönköpings kommun ska resandet öka till 200 resor per person till år 2035.

För att få till en så smidig kollektivtrafik som möjligt satsar nu JLT på att förnya bussnätet. Det ska bland annat bli tätare avgångar och bättre trafik på helgerna.

Nya bussterminaler och fler laddplatser

Det blir en ny bussterminal i Huskvarna. Stomlinjerna 1 och 4 går via Esplanaden, kommer från och med juni i år att ha Viktoriaplan som slutstation.

På Råslätt byggs det nya laddplatser och ett nytt resecentrum. Hållplatserna kommer att ligga framför Råslätts centrum och inga bussar kommer att gå via garaget som de gör i dag.

100 procent förnybar framdrift

Cirka 50 procent av bussarna kommer att drivas av el, resten av biogas. Det innebär att nästan hela fordonsflottan kommer att bestå av nya fordon. Elektrifieringen av bussarna innebär att tio nya laddstationer kommer att installeras.

Inga förhöjda biljettpriser

Enligt David Lundberg är det svårt att säga att satsningen kommer att leda till förhöjda biljettpriser. Resandet just nu är lägre än vanligtvis, men ingen vet hur länge det kommer att vara så.

Kommer den här satsningen verkligen göra att fler kommer att välja bussen?

– Ja men det tror jag. Det är lite grunderna i kollektivtrafiken, att ha bra resmöjligheter och nå målpunkter, och även en attraktivitet gällande standarden på fordonen och trafiksystemet som helhet. Det är den vägen jag tror vi når fram på, säger David Lundberg.

Hur tycker du att kollektivtrafiken i Jönköpings län fungerar?

Kalla Anka • Hoppas Swish fortsätter vara lika billigt som reskassa-biljett så man slipper ladda busskort utan kan köpa biljett i telefonen vid varje resa. Bättre för miljön!

ch • hyfsatt

Bengan • Byt ut kollektivtrafikens fordon, stora bussar med öppna utrymmen är förlegat. Jag vill kunna boka en sittplats utan att behöva trängas och utan smittrisk. Gärna förarlös för ökad säkerhet. De som har rullstol eller barnvagn får boka specialfordon. Ett antal eldrivna bokbara fordon kan snurra i stan efter behov. Ersätter även taxi och uber. Då kan jag tänka mig att åka kollektivt.

Andreas T • Om man bor i Tabergsdalen så är bussen ett rent skämt, från Norrahammar tar det mig 45 minuter enkel resa in till city. Kombinerat med högt pris, ofta inställda turer och ren bekvämlighet så väljer jag bilen till jobbet. Provade att åka buss under 6 månader och det var mest frustrerande att inte kunna lita på att bussen faktiskt kom. När planerar ni att införa vettiga busslinjer för oss ”i dalen”?

Elias • hej jag önskar om tidtabell mellan hållplatserna inte ska vara så tätt det skapar stress för chauffören och skapa mer körfält för bussar och det behövs en trafiksignal för bussen i ekhagens rondell det gäller linje 13,2, och 12 och tänka mer på chauffören.

Hoppla • Majoriteten av busschaufförerna kör väldigt aggressivt och för fort, framförallt för fort. Hårt tryck på gasen och sen hastiga inbromsningar. Varit med om flertalet "nära att det blev en krock" incidenter.

Maria L • Jag åker buss mycket sällan men reagerar på allt för många chaufförer och deras vårdslösa sätt att framföra ett så tungt fordon med många människor i. Verkar finnas egna trafikregler och hastighetsbegränsningar. Om jag som bilist skulle köra vårdslöst och samtidigt ha trasiga baklysen så skulle jag få böter. Skulle vilja se att även bussarna stoppas i poliskontroller.

Tina • Önskar busslinje förbi City Gross. Tex kunde nr 13 köra den rundan. Om 7nte varje tur så kanske 1 gång /tim. Önskar dessutom "badbuss" från Hva centrum till och från Brunstorpsbadet under dess öppetperiod. Alla chaufförer borde åka buss och sitta en bit bak för att känna hur viktigt det är för passagerarna att de kör mjukt.
I övrigt är jag nöjd.

jakop • Vi som saknar kollektivtrafik inom staden har svårt att tycka något eftersom den inte finns.

Calle • Ge linje 18 en rimlig tidtabell. Buss kan inte vara ett alternativ när bussen bara går 1g/t om och nästan inte alls på kväll/helg. Dessutom avgång strax efter helt klockslag vilket gör resenärer kommer försent till arbete och skola alternativt får åka alldeles för tidigt. Om det bara går en buss i timman bör den anlända centrum strax innan hel timme och avgå hemåt strax efter hel timme för att passa arbete, Skol- och öppettider.

I klippet ovan berättar David Lundberg vad satsningen kommer att innebära.

Stomlinje 4

Den nya busslinjen 4 kommer att trafikera sträckan Huskvarna till Vätterslund. Från Esplanaden via Vättersnäs-A6-Ryhov,- Solåsen – Munksjöstaden- centrala Jönköping till Vätterslund med beräknad start sommaren 2021.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.