Det är Taste JKPG och Cybercom som tillsammans skapat den nya digitala tjänsten för att hjälpa restaurangerna samtidigt som man ser till att de
anställda får goda luncher.
– Vi vill kliva ur coronakrisen och kliva in i ett Jönköping som fortfarande är levande, säger Karin Fromell som är kommunikationsansvarig på Cybercom och en av initiativtagarna.
”Win-win situation”
Det har varit en tuff tid för restaurangbranschen och en del restauranger har i dagsläget endast kvar tio procent av sin omstättning.
– Det var den första branschen som körde in i ”coronaväggen” så det blev en väldigt drastisk nedgång. Varje portion räknas, säger Kent Ly som äger restaurangen Jungle Thai.
Han poängterar att det är en ”win-win-situation” för alla inblandade.
– Människor som har korta lunchraster eller kvällsraster får plötsligt möjlighet att få god mat levererad.
Populärt bland personalen
Till en början är det anställda på IKEA, Elgiganten, PostNord samt Aditro Logistics på Torsvik som har möjlighet att använda tjänsten. På företagen arbetar totalt cirka 2 300 personer.
– Den har varit väldigt populärt bland vår personal, säger Andreas Karlsson, Aditro Logistics.
– Det är viktigt att vi kan samverka i dessa tider och stötta restaurangnäringen i Jönköping, säger Per Sahlin, terminalchef på PostNord.