De som arbetar som personliga assistenter inom omsorgsförvaltningen i Tranås kommun upplever ofta stress och oro som är kopplat till jobbet. Enligt den inspektion och utredning som Arbetsmiljöverket gjort är en viktig förklaring till arbetsmiljöproblemen att det är svårt att få vikarier till verksamheten. Det har lett till att de anställda upplever att de förväntas vara ständigt nåbara och att de ofta får förlänga sina pass då det saknas vikarier att ta in. Detta påverkar personalens möjligheter till återhämtning mellan arbetspassen.
Upprätta en handlingsplan
Vid inspektionen har det också framkommit att det finns brister i hur arbetet utförs i förhållande till de rutiner som fastställts, något som också skapar stress hos personalen på arbetsplatsen. Tillbudsrapporteringen från de anställda fungerar också dåligt och arbetsgivaren brister i hur tillbuden utreds visar utredningen.
Stöd- och omsorgsförvaltningen har nu fram till den 15 augusti på sig att undersöka arbetsmiljön, göra en riskbedömning och upprätta en handlingsplan för att komma till rätta med bristerna i arbetsmiljön. Annars riskerar förvaltningen vite på 100 000 kronor enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverket.