Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Stefan Holmgren, vd på Holmgrens plast i Gnosjö, berättar att de har ökat sin omsättning trots pandemin. Foto: Linda Mathillas/SVT

Optimism hos många företagare trots pandemin

Uppdaterad
Publicerad

Många företag i länet går bra trots pandemin. Ett av dem är Holmgrens plast i Gnosjö som ökat sin omsättning de senaste månaderna. – Vi växer i ganska snabb takt även i detta läge. Man får vara tacksam för ingen kan ju känna sig säker som det är nu, säger Stefan Holmgren, vd.

Den senaste underleverantörsbarometern som Sinf, Svensk industriförening, gör bland sina medlemsföretag visar att 48 procent av företagen i Jönköpings län har ökat sin omsättning det tredje kvartalet i år jämfört med kvartalet innan. Det kan jämföras med 41 procent i hela landet.

Nästan hälften av företagen i länet väntar också en ökad orderingång för kommande kvartal och en fjärdedel säger att de behöver öka personalstyrkan.

Samtidigt upplever mer än hälften av länets underleverantörer att tillgången på utbildad arbetskraft fortfarande är ett problem.

Svårt att hitta personal

Stefan Holmgren, vd på Holmgrens plast i Gnosjö, är en av de företagare som svarat på undersökningen. Han säger att omsättningen, lönsamheten och produktiviteten ökat trots pandemin. 

– Däremot ser jag bristen på kvalificerad personal som ett problem. Vi växer i snabb takt men vi behöver vara fler för att öka produktionen.

Sanna Arnfjorden Wadström, vd på Svensk industriförening, tror att det är mentaliteten och företagarandan som gör att många av länets företag går bra trots pandemin.

– Det finns en förmåga att se möjligheter även i svåra situationer, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer