Enligt anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) sökte kvinnan vård i slutet av oktober förra året för andfåddhet och orklöshet.
Hon har en omfattande sjukdomshistoria och genomgick undersökningar vid besöket. Kvinnan fick även medicin utskriven.
Vårdcentralen bokade en telefonuppföljning till veckan efter och patienten uppmanades ”att söka akuten vid tryck över bröstet”, står det i anmälan.
Blev sämre
Men bara tre dagar senare ringde patienten igen. Hon uppgav då att medicinen inte hjälpt och att hon blivit sämre.
När kvinnan kommer till väntrummet på vårdcentralen igen svimmar hon.
Patienten förs med ambulans till Värnamo sjukhus där det konstaterats att hon drabbats av en hjärtinfarkt.
Ansträngd bemanning
Enligt anmälan saknade läkaren tidigare kännedom om patienten och vårdcentralen påpekar att deras bemanningssituationen varit ansträngd.
”Trycket på verksamheten var under hösten högt och bemanningen med ordinarie läkare behövde under vissa veckor kompletteras med extra läkare”, står det i anmälan.
IVO ska nu utreda händelsen.