För en del kan det kännas jobbigt att börja jobba igen efter några veckors semester. Foto: SVT/TT

Så hanterar du jobbångesten efter semestern

Publicerad

I dag är det många som kommer tillbaka till jobbet efter semestern, något som kan vara ångestfyllt för en del.
– Ta en liten bit i taget, säger Annemarie Hultberg på Institutet för stressmedicin.

Det kan vara lite blandade känslor att gå tillbaka till jobbet efter några veckors semester. Skönt att komma tillbaka in i rutinerna tycker vissa medan andra tycker det är jobbigt och får ångest.

– Det känns bra, jag har varit ledig i tre veckor så det är ganska lagom att komma igång igen, säger Petra Ridefjord från Tranemo som arbetar på en bank.

Har du några tips på hur man han återhämta sig även när det inte är semester?

– Kanske att inte fylla alla dagarna och planera in saker, utan ta dagen som den kommer, säger hon.

Annemarie Hultberg arbetar på Institutet för stressmedicin och hennes bästa tips för en bra övergång från semester till jobb är att ta lite i taget.

– Man behöver inte gå igång på 100 procent direkt, säger hon.

Alla har inte semester och tycker kanske att det här är ett lyxproblem?

– Precis. Det är fantastiskt att många har den här möjligheten, att ha en längre ledighet. Men vi ska vara medvetna om att så är det inte för alla, så vi kan vara lite tacksamma också, säger hon.

Organisera arbetet

Det handlar inte bara om vad vi själva gör utan det finns mycket som arbetsplatsen kan göra dels för att underlätta övergången från ledigheten till jobbet men också för att ge plats för återhämtning även när det inte är semester.

– Det kan framför allt handla om att man kan ta ut sina raster men också att man har ett sätt att arbeta som gör att det blir omväxling. Det handlar mycket om hur man organiserar arbetet, säger Annemarie Hultberg.

Återhämtning behövs ju inte bara på sommaren utan krävs med jämna mellanrum under hela året för att vi ska må bra. Det är dock inte säkert att ligga på soffan är den bästa vilan. Att ta hand om sin trädgård eller träna kan vara minst lika bra.

– Fundera över vad är det som får dig att koppla av och som ger dig energi. Ofta är det återhämtning att man gör något annat än det man brukar och som man upplever som lustfyllt, säger Annemarie Hultberg.

Så snarare att man gör något kul än att man sover?

– Absolut och gärna fysisk aktivitet, det är oerhört återhämtande.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer