En omfattande reparation av skador som orsakats just av saltet på cykelbanorna, kan kosta upp emot 2000 kronor. Och cykelhandlare Tommy Skagert menar att saltet gör att delarna slits ut fortare.
-Vi ser en ständig ökning av att vi behöver byta ut fler delar på cyklarna. De rostar mycket mer. Normalt sätt kanske man kör i två tre år, men med saltet tar delarna slut på en vinter istället.
Även gruset på cykelbanorna ställer till det för cyklisterna, när de små vassa stenarna fastnar i däcken och äter sig inåt.
– Gruset är ett utmärkt recept för punktering. Det kan vara samma kunder som kommer in vecka efter vecka på grund av att de fått punktering.
Vinterdäck rekommenderas
Vad ska man som cyklist göra då?
– Det finns bättre och sämre däck. Många väljer att lägga om till vinterdäck som är mer punkteringssäkra.
Inget salt och inget grus, blir cyklister någonsin nöjda?
– Nej, jag tror inte det. Men det ligger nog i människans natur att sträva åt något håll. Men de allra flesta som pendlar är nog hyggligt nöjda ändå, säger Tommy Skagert.