Under 2017 kom cirka tre miljoner samtal in till SOS Alarm via 112. Drygt 100.000 av dessa, eller elva samtal i timmen, var inte från människor i nöd utan istället från människor som ringt fel eller busringt.
– Många av samtalen, omkring en tredjedel, är dessvärre inte verkliga nödsamtal. Den som bus- eller felringer till nödnumret riskerar att fördröja hjälpen för någon som är i en akut, livshotande situation, särskilt vid ett tillfälle som nyårsnatten då det rings ovanligt många samtal, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.
Fördubblas efter midnatt
Efter tolvslaget är belastningen på 112 särskilt stor. Då fördubblas antalet nödsamtal från cirka 800 mellan klockan 23 till midnatt, till cirka 1.600 i timmen.
– Effekten håller i sig i flera timmar, vilket gör nyårsnatten till det tillfälle på året då vi tar emot flest samtal på 112, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.
Och när antalet samtal ökar blir också busringningarna fler. Här följer några exempel från SOS.
”Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds.”
”Jag har inga pengar på mobilen. Kan du koppla mig till min kompis?”
”Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?”
”Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den”
”Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?”
Nyårsnatten 2016 tog SOS Alarm i Jönköpings län emot 215 nödsamtal mellan klockan 21 och 04. Hur många av dess som var felringningar eller bussamtal framgår inte av statistiken från SOS Alarm.