Det var den första september som de nya skattevärdena började gälla för husbilar som nu registreras. Skattehöjningen gäller de husbilar som omfattas av EU-lagstiftningen för avgasutsläpp för lätta fordon.
Och skatten höjs på grund av att en strängare mätmetod, WLTP, nu gäller för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
– Det är en oförrätt mot husbilsägarna och de framtida ägarna, säger Alf Ekström, vd på Kabe i Tenhult, som tvingats varsla 25 anställda på nyproduktionen till följd av den höjda skatten.
Kraftigt minskad försäljning
På mässan Elmia husvagn husbil står skattehöjningen högt på agendan. Försäljningen av nya husbilar har stannat av rejält i år och under namnet Husbilskampen kraftsamlar branschen för att försöka påverka beslutsfattarna.
– Vi ska ha ett skattesystem som påverkar miljön i rätt rikting. Skatten för nya fräscha motorer med mindre utsläpp bör rimligtvis inte vara högre än äldre motorer, säger Maria Valentin, talesperson Husbilskampen.
Och oron i branschen är stor efter att nybilsförsäljningen nu gjort en kraftig inbromsning. Försäljningen väntas under 2020 minska med ytterligare 37 procent.
– Vi har varslat 25 nu och vi får se. Vi vet ju inte vad det här har för påverkan, säger Alf Ekström.