Måndagens bal på Spira blev en stökig historia. Foto: Akrivbild

Stökig bal på Spira

Uppdaterad
Publicerad

Sandagymnasiets bal på Spira i måndags blev en stökig historia med skadegörelse och otrevligt bemötande mot personalen.

– Det var stökigt. Jag tror de var väldigt glada i livet och det höll i sig under middagen, säger Alexander Thiel, platsansvarig på restaurang Spira och ansvarig för balerna.

Enligt Alexander Thiel var det mer stök och hålligång på måndagens bal än de andra studentbalerna som hållits i Jönköpings kommun.

– Det skedde incidenter som jag inte vill gå in på.  Det var onödigt slitage på vissa inventarier i huset. Vi som hyresgäster vill ha så lite åverkan som möjligt på fastigheten.

”Otrevligt bemötande”

Ulf Andersson som är gymnasie- och grundskolechef på Sandagymnasiet väljer att uttala sig om måndagens bal genom en skriftlig kommentar. Han uppger att det under eftermiddagen fungerade väl vid ankomsten till Spira.

– Senare på kvällen har det dock blivit stökigare med otrevligt bemötande mot personal och viss skadegörelse. Detta beklagar vi självklart och tar avstånd ifrån.

Skadegörelse på toalett

Enligt uppgifter till Jnytt var en toalett krossad och en annan nedspydd, takpanel med tillhörande lamparmatur hade dragits ner och glas och porslin hade krossats.

– En takplatta i ett badrum har gått sönder, vet inte om det var medvetet eller en olycka, säger Alexander Thiel.

Han säger att inga polisanmälningar kommer göras och inga skadestånd krävas.  

”Mer tydlig vad som gäller”

I ett elevframträdande slog en elev sönder en gitarr när han avslutade numret. Men Ulf Andersson skriver att det var elevens egen gitarr och det ingick i framträdandet.  

– Utifrån årets erfarenheter kommer vi tillsammans med nästa års arrangör bli ännu mer tydlig vad som gäller vid studentbalen, säger Ulf Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.