De tretton kommunerna i länet samt Regionen är överens om en satsning på biogas. Matavfallet i länet ska i större utsträckning samlas in för att göra biogas och biogödsel.
De är även överens om att de flesta Regionens och länstrafikens fordon ska köra på biogas och förhoppningen är även att privatpersoner i större utsträckning ska köra biogasbilar.
Problem med lönsamheten
– Överenskommelsen är viktig för att vi ska nå klimatmålen. Det vill säga att få en fossilfri kollektivtrafik och att vi ska få ett fungerande kretslopp och en hållbar utveckling i vår region, säger Rune Backlund (C) regionråd.
I dagsläget finns två biogasanläggningar i länet, en i Jönköping och en i Sävsjö. Men båda har haft problem med lönsamheten. Den i Jönköping har kostat 200 miljoner under de tio åren den funnits och har gått back med cirka 25 miljoner varje år.
Efterfrågan en förutsättning
– Den har varit ekonomiskt jättesvår att hantera, precis som för många produktionsanläggningar för biogas i landet, men den har också skapat miljönytta. Nu har vi beslutat att vi inte har möjlighet att göra en investering till i en ny anläggning, för det kommer att krävas här allt eftersom, så vi jobbar nu med olika spår. Men en förutsättning oaktat vem som äger en produktionsanläggning är att det finns en efterfrågan och en marknad och det kan det här samarbetet bidra till, säger Ann-Marie Nilsson (C) kommunalråd i Jönköping.
Fler ska samla in matavfall
Flera kommuner i länet samlar i dag inte in matavfallet från hushållen. Men flera är i startgroparna, bland annat Gislaveds kommun.
– Vi har tagit beslut att vi ska göra det i ett samordningsförbund tillsammans mellan de fyra kommunerna i GGVV, det vill säga Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd, där vi ska samla in matavfallet. Så vi kommer att börja med det nästa år, säger Niclas Palmgren (M) kommunalråd i Gislaved.