Bankrådgivaren Emelie Molina Lindqvist träffar kunder varje vecka som har varit med om äldrebedrägeri. I klippet ovan berättar hon mer om hur banken agerar i den typen av ärenden. Foto: Hanna Källebring/SVT

Svårt att få hjälp efter bedrägerier

Publicerad

Äldrebedrägerier har blivit allt vanligare, något som Länsförsäkringar i Jönköping märkt av tydligt. Men att få hjälp efter att bedrägeriet redan har skett kan vara svårt.

– Vi har personer varje vecka som kommer in med den här typen av bedrägerier. Det gäller att vara medveten och misstänksam vid alla typer av meddelanden eller samtal som kommer från en okänd avsändare, säger Emelie Molina Lindqvist, rådgivare på Länsförsäkringar.

Utnyttjar osäkerheten

Att bedrägerier har ökat så pass mycket, framförallt bland äldre tror hon beror på den osäkerhet som många äldre känner kring tekniken.

– De som utför den här typen av bedrägerier utnyttjar de som redan är utsatta i den här frågan, säger Emelie Molina Lindqvist.

Hör bankrådgivaren Emelie Molina Lindqvist berätta mer om bankens arbete kring bedrägerier i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.