Arkivbild Foto: SVT

Tåg stoppade av säkerhetsskäl

Uppdaterad
Publicerad

Samtliga av länstrafikens eldrivna tåg togs ur drift av säkerhetsskäl under förra veckan, efter att en servicelucka fallit ner inne i ett tåg. Fortfarande är flera av tågen på verkstad för genomgång, vilket innebär att bussar får ersätta. – Vi har full förståelse för att förtroendet naggas i kanten, säger Ruth Svensson Andersson på JLT.

Det var i början av april som en servicelucka på ett av de eldrivna Krösatågen föll ner. Luckan satt i taket över en av vestibulerna, men ingen person skadades när den föll ner. Eftersom det fanns en oro att samma fel skulle kunna uppstå på fler tåg tvingades bolaget plocka dem ur trafik för genomgång.

– Det är klart att vi ser allvarligt på det, det var ju rena turen att ingen kom till skada. Det är därför som vi har tagit in alla tåg för att se över dem, säger Ruth Svensson Andersson som är marknadskommunikatör på Jönköpings länstrafik, JLT.

Ingen nya fel upptäckta

Än så länge har inga fler fel upptäckts, men fortfarande är sex av tio eltåg inne för undersökning. Istället har bussar fått sättas in på flera sträckor. Först i slutet av denna veckan eller början på nästa tror länstrafiken att alla tåg ska vara genomgångna.

– Vi har inte kunnat lösa trafiken som vi velat, så det är klart att det har drabbat resenärerna.

Vad betyder det ekonomiskt?

– Det vet vi inte ännu, säger Ruth Svensson Andersson.

Mycket strul

Problemen är bara det senaste i raden av strul med länstrafikens tåg. Det innebär att det har varit många inställda avgångar de senaste åren.

– Det är verkligen inte önskvärt. Vi har full förståelse för att förtroendet naggas. Vi har hamnat i en rad situationer som vi inte har kunnat förutse, och det är naturligtvis olyckligt, säger Ruth Svensson Andersson och fortsätter:

– Vi har ändå varit måna om att hålla trafiken igång och satt in bussar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.