Kommunen och Trafikverket delar på kostnaden för utbyggnaden. I klippet berättar Henrik Zetterholm, chef för kommunens trafikavdelning, om satsningen. Foto: SVT

Tredje körfält börjar byggas på E4 genom Jönköping

Uppdaterad
Publicerad

Under hösten inleds arbetet med att bygga ett tredje körfält på E4 söderut mellan trafikplatserna A6 och Ljungarum i Jönköping. I september 2021 ska arbetet vara klart.

I rusningstid blir det ofta köbildning och olyckor på E4 söderut, framförallt på sträckan A6-Ljungarum i Jönköping. För att minska problemen inleds under hösten arbetet med att bygga ett tredje körfält på sträckan.

Syftet med ombyggnationen är att minska konflikten mellan den lokala trafiken och genomfartstrafiken.

– Med det nya körfältet kommer den här trafiken inte att behöva blandas i samma utsträckning som tidigare, säger Tobias Johansson, projektledare på Trafikverket.

Foto: Trafikverket

Delar på kostnaden

Att bygga det tredje körfältet kommer att kosta 55 miljoner kronor och kostnaden delas solidariskt mellan kommunen och Trafikverket.

– E4 är en viktig länk för att utveckla Jönköping, därför är vi beredda att vara med och finansiera denna lösning, säger Henrik Zetterholm, avdelningschef på trafikavdelningen vid Jönköpings kommun.

I nuläget är det ett extra körfält i södergående riktning som ska byggas, men på sikt skulle det även kunna bli ett liknande fält på samma sträcka norrut.

– Norrgående körfältet kommer vi att titta på i en utredning under hösten, säger Tobias Johansson på Trafikverket.

Det är mycket trafik på E4, kan det bli ytterligare ett körfält på E4 genom både Huskvarna och Jönköping i framtiden?

– Det är inget vi tittar på just nu, det får vara något för framtida utredningar att se över, säger Tobias Johansson.

Sänkt hastighet

Under hösten planerar Trafikverket, förutom det extra körfältet, att sänka hastigheten på E4:an genom Jönköping till 80 km/h för att öka säkerheten.

Dessutom räknar man med en ombyggnad av Ljungarums trafikplats i framtiden. Projektet finns med i regeringens infrastrukturplan för perioden fram till 2028.

Vad tycker du om trafiksituationen på E4 genom Jönköping?

Gunnar E • I stort set fungerar det bra. Visst är det lite trångt en timme på fm och en på em, men man kan inte bygga transportleder för den momentana maxbelastningen.

Kevin • Smartaste hade varit att ha motorvägen utanför jkpg.

AG • Hur går det med den åtgärdsvalstudie som trafikverket redan håller på med som handlar om det här? Är det här en omstart av det arbetet?

Viktigt att utreda ordentligt - det kommer bli en stor och dyr åtgärd med många aspekter som behöver tas om hand. Det är inte så många av kommentarerna som nämnt vikten av en trevlig stadsmiljö, minskat buller och bättre luftförhållanden. En omdragning runt staden från barnarp till Gisebo skulle troligtvis innebära en enorm omgivningspåverkan, om det ens är möjligt att dra en motorväg nerför vätterbranterna. Skulle en tunnel genom staden avhjälpa problemet? Trängseln vid avfarterna skulle troligen bestå, antar jag?

Om man lyckas få ner trafikmängden så är det såklart det bästa alternativet, billigare för alla och trevligare miljö.

Vincent • En förbifart från norr till söder känns inte särskilt realistiskt varken från ett miljö- eller kostnadsperspektiv. Har svårt att se att Trafikverket skulle vilja finansiera ett sådant projekt. I slutändan blir det troligtvis någon kilometer överdäckning och lite fler bulleråtgärder.

Börje • Markera vänster fil Stockholm så kan bilister som bara kör tex.A6 -Huskvarna använda höger fil

Eric l • Det var naturligtvis ett misstag inte att bygga vägen öster om Jönköping och Huskvarna. Dagens väg har ju en helt idiotisk sträckning. Nu är det en blandning av lokal- och genomfartstrafik De som planerade vägen insåg inte att trafiken skulle öka. Gör om och gör rätt! Ju förr desto bättre.

Pernilla • Hade gärna sett variabla hastigheter beroende på trafikintensitet osv. Sen stör jag mig mycket på vissa långtradare som kör galet nära. Jag kör strax över 80 nu när hastigheten har sänkts och får då en stor kollos bakom mig som blinkar med lyset!? Jag tror nog 80 gäller även för tradare. Speglar väl egentligen bara vårat extrema bråttomsamhälle

Micke • E4 har en märklig sträckning från Göteborgsbacken ändra fram till ASecs köpcenter. Göteborgsbacken med sina kraftiga lutning och samtidigt kraftigt svängande utgör en fara. Ständiga trafikproblem av olika slag är förknippade med denna backe. Resten av sträckan fram till Asecs kännetecknas av upprepade kraftiga S-böjar genom landskapet. En av Sveriges märkligaste trafikdragningar. Vägen bör flyttas till ett annat läge. Om vi prioriterar bort en del på ett annat policyområde, som endast prioriteras högt av journalister och politiker, så finns pengarna gott och väl.

Mats Anderson • Chatt? Skapa ett bestående forum istället. Chatt är inte formen för debatt här.
Finns bara ett vettigt alternativ - ny sträckning från söder om Gränna närmast rakt mer mot Vaggerydstrakten.

Dag Hellsten. • Bygg ny motorväg från Barnarp till Gisebo , kringgå hela stan, Göteborgs vägen kan släppas på i mitten . 3 filer åt båda riktningar. Gillar inte flaskhalsar! Mvh Dagster.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.