Ulf Nilsson i Nässjö har inte kunnat se tv på två år

Uppdaterad
Publicerad

Bilden blir svart och ljudet försvinner i några sekunder för att sedan komma tillbaka. Samma företeelse upprepas ständigt. – Ibland har jag tittat på ett avsnitt fyra, fem gånger innan man får något grepp om dem. Det är totalt vansinnigt, säger Ulf Nilsson.

Efter att Ulf och Eva Nilsson installerade fiber till huset i centrala Nässjö för två år sedan har de haft problem med tv:n. Enligt Ulf Nilsson har han pratat med leverantören Telias kundtjänst fler än 60 gånger. Under de gångna åren har paret följt alla råd som Telia gett dem för att lösa problemet. Det första rådet handlade om att de behövde använda en nyare tv. Sedan uppmanade Telia dem att uppgradera bredbandets hastighet och sedan menade leverantören att de borde byta modem.

– Vi har försökt allt. Vi har gjort allt i vår makt för att försöka lösa det här. Till slut orkar jag inte krypa där nere fram och tillbaka för att de får för sig att det kan vara glapp i en elkontakt, säger Ulf Nilsson.

Eva och Ulf Nilsson önskar att Telia skulle höra av sig till dem. Foto: Irma Hellman/SVT

I början av april i år när Ulf Nilsson ringde till Telias kundtjänst meddelande leverantören honom att de skulle lösa problemet med tv:n innan månadsskiftet samma månad och att de skulle erbjuda honom en kompensation. Enligt Ulf Nilsson sa medarbetaren åt honom att ”han inte fick ringa mer”.

SVT träffar Ulf Nilsson i början av maj och då kvarstår fortfarande samma problem med tv:n.

– Vi har betalat mycket pengar...och inte få något gehör, inte det minsta, säger Ulf Nilsson.

Telia beklagar

Från Telias sida beklagar man problemen och menar att man jobbar för att lösa dem.

– Så ska det givetvis inte vara och det är jag jätteledsen för, säger Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia, till SVT.

Läs mer om hur Telia agerar i ärendet här.

Se hur det är att titta på tv för Ulf och Eva Nilsson i klipppet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.