Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Lisette Holmkvists dotter Fanny har haft problem med serviceresor många gånger. Bland annat har Fanny blivit lämnad ensam. Hör dem berätta i klippet. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Utebliven färdtjänst kompenseras med presentkort

Uppdaterad
Publicerad

Klagomålen på serviceresor i länet är många och Jönköpings Länstrafik har valt att kompensera detta med presentkort. Kommer inte färdtjänsten kan du få ett presentkort på exempelvis en mataffär eller en blomsterbutik.
– Tryggheten är allt, så det kan inte kompenseras, säger Lisette Holmkvist, mamma till Fanny som åker med färdtjänst.

Fanny Holmqvist har haft problem med serviceresor många gånger. Ibland har det handlat om att bilarna kommer för sent eller för tidigt.

– Ibland är de i tid, ibland inte, säger hon.

Blev lämnad ensam

Det har även funnits tillfällen då de inte dykt upp alls eller lämnat henne ensam. Fanny har ett beslut som säger att det måste ske en överlämning till någon så att hon aldrig blir ensam, men trots det har hon lämnats ensam ett antal gånger.

– Hjärtat slår nästan dubbelt när de åker, det kan ju hända någonting, säger Fanny.

– Jag måste kunna känna att mitt barn är tryggt när hon åker, säger hennes mamma Lisette Holmqvist.

En av gångerna när Lisette ringt och klagat över att Fanny blivit lämnad ensam. Då fick de kompensation – ett presentkort på ICA värt 150 kronor.

– Det räcker inte.

Ökat antal klagomål

Jönköpings Länstrafik betalar totalt ut 160 000 kronor i ersättning i form av presentkort varje år.

– Det har varit ett smidigt sätt och ofta ett uppskattat sätt, säger Anna-Karin Malm, serviceresechef på Jönköpings Länstrafik.

Skulle man inte kunna använda dessa pengar för att förbättra färdtjänst istället?

– Vi jobbar med det också parallellt, de pengarna är en väldigt liten del av vår verksamhet, säger Anna-Karin Malm.

Från 2017 till 2018 ökade antalet klagomål kring serviceresor med 25 procent.

SVT rapporterade · Vilka är dina erfarenheter av färdtjänst?

Nu startar vi chatten! Tack för att du delar med dig av dina tankar!
Hej! Nu stänger vi chatten. Tack för alla kommentarer!
10.00
Till 90 procent funkar det utmärkt med trevliga chaufförer...med de där övriga 10 procenten är bedrövliga
10.18
Har åkt färdtjänst i ca 15 år. Efter varje upphandling har det blivit sämre. I takt med ökande antal chaufförer med löbebidrag har servicen, punktligheten och bemötandet sjunkit drastiskt. Att anmäla oförskämda/okunniga/fräcka chaufförer leder ingen vart, ord står mot ord säger samres/västtrafik och lägger ner anmälan.
10.34
Precis som föregående inlägg. Så fort man ringer och påtalar att färdtjänsten inte har kommit eller kört fel så säger de att ord står mot ord..Vad hände med att kunden alltid här rätt? Tydligen aldrig hos färdtjänsten!
10.35
I många fall väldigt dåliga bilförare, var med om en riktigt allvarlig händelse och den som sade till föraren fick en ordentlig utskällning och otrevlig upplysning om vem som bestämde i Bilen .
10.35
Funkar nästan felfritt iaf i Malmö
10.35
Färdtjänsten jag hade i Stockholm var katastrofal. Nu är den bättre men jag bor i Finland numera :-)
10.53
I våras var jag med 87-åring på ett länssjukhus. När vi var klara beställde akutmottagningen en färdtjänst åt oss för hemfärd. En timma meddela receptionen att väntan skulle ta.
Efter ca 90 min börjar vi undra. Receptionen ringer åt oss och kollar. ”Snart där”
Efter 2 h börjar 87-åringen få bekymmer. Sitter på en rullstol och det börjar göra ont i hennes kropp. Hon flyttar till en stol vid akutmottagnings entré.
Vi frågar igen. Receptionen ringer. ”Han står utanför och väntar”
Ingen taxi. Jag får taxichaufförens mobilnr och pratar direkt med honom. Hör hur han kör. Specificerar att vi står vid akutmottagningen.
Efter drygt 2,5 h väntan kommer han.
Han kan vid betalning inte ta emot kort och resan betalas kontant utan att växel kan ges tillbaka.
87-åringen hade aldrig rett ut detta själv.
11.43
Har under åren upplevt både bra och dåliga förare både gällande färdtjänst och sjukresa i länet där jag bor. När man klagar direkt till föraren angående hens beteende, körstil eller annat så blir det ingen bra stämning. Klagar man till ansvarig så blir det oftast inte heller så bra. Konstiga ursäkter, bortförklaringar med mera. Har själv arbetat som yrkesförare i kollektivtrafiken och är bekymrad över hur det ser ut nuförtiden. Är 85 år.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer