Lisette Holmkvists dotter Fanny har haft problem med serviceresor många gånger. Bland annat har Fanny blivit lämnad ensam. Hör dem berätta i klippet. Foto: SVT

Utebliven färdtjänst kompenseras med presentkort

Uppdaterad
Publicerad

Klagomålen på serviceresor i länet är många och Jönköpings Länstrafik har valt att kompensera detta med presentkort. Kommer inte färdtjänsten kan du få ett presentkort på exempelvis en mataffär eller en blomsterbutik.

– Tryggheten är allt, så det kan inte kompenseras, säger Lisette Holmkvist, mamma till Fanny som åker med färdtjänst.

Fanny Holmqvist har haft problem med serviceresor många gånger. Ibland har det handlat om att bilarna kommer för sent eller för tidigt.

– Ibland är de i tid, ibland inte, säger hon.

Blev lämnad ensam

Det har även funnits tillfällen då de inte dykt upp alls eller lämnat henne ensam. Fanny har ett beslut som säger att det måste ske en överlämning till någon så att hon aldrig blir ensam, men trots det har hon lämnats ensam ett antal gånger.

– Hjärtat slår nästan dubbelt när de åker, det kan ju hända någonting, säger Fanny.

– Jag måste kunna känna att mitt barn är tryggt när hon åker, säger hennes mamma Lisette Holmqvist.

En av gångerna när Lisette ringt och klagat över att Fanny blivit lämnad ensam. Då fick de kompensation – ett presentkort på ICA värt 150 kronor.

– Det räcker inte.

Ökat antal klagomål

Jönköpings Länstrafik betalar totalt ut 160 000 kronor i ersättning i form av presentkort varje år.

– Det har varit ett smidigt sätt och ofta ett uppskattat sätt, säger Anna-Karin Malm, serviceresechef på Jönköpings Länstrafik.

Skulle man inte kunna använda dessa pengar för att förbättra färdtjänst istället?

– Vi jobbar med det också parallellt, de pengarna är en väldigt liten del av vår verksamhet, säger Anna-Karin Malm.

Från 2017 till 2018 ökade antalet klagomål kring serviceresor med 25 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.