Under en dag brukar en mellanstor vårdcentral i Region Jönköpings län få omkring 300 samtal och när en stor del av dessa handlar om vaccinet mot covid-19 blir det problematiskt, säger Charlotta Larsdotter, direktör Vårdcentralerna Bra Liv.
– Det tar ju tid och utrymme från andra som ringer med frågor om sina mediciner eller andra symptom.
Men har ni varit tillräckligt tydliga med information?
– Det är klart att är det många som ringer så har vi nog inte varit det.
”Det kommer märkas”
Samtidigt säger Charlotta Larsdotter, att det finns mängder av information om vaccinationen och hur den ska gå till både i media, på nätet och på vårdcentralerna.
– Sök information istället, den finns. Ring inte om du inte måste.
Men vad är det som gäller, hur ska jag vet när det är min tur?
– Regionen kommer att gå ut med mycket information när det blir dags för nästa fas. När det blir och vart du ska gå. Det kommer märkas när det är igång.
Många kanske vill vara tidigt ute så att man inte blir utan vaccin?
– Jag förstår det. Men man behöver inte vara orolig. Det kommer räcka till alla.