Sevana Melkon och Gabriella P. Kjeilen är två av medlemmarna i podcasten Kaffepaus Jkpg. En är skräckfilmsfantast och den andra gillar fantasylitteratur – men båda älskar Star Wars. Foto: SVT/TT

Drog igång podcast på högskolan

Den nya Star Wars-filmen är årets kulturhändelse. Det menar de fyra studenterna från högskolan i Jönköping som tyckte det saknades en lokal podcast om populärkultur – och därför drog igång en själva.

De träffades på Media- och kommunikationsvetenskapsprogrammet och upptäckte snart att de har ett gemensamt intresse för populärkultur.

Resultatet blev podcasten ”Kaffepaus Jkpg” som avverkar allt från hur man får sin partner att börja spela tv-spel till vilken Star Wars-karaktär som dödat flest personer.

Filip Magnusson är musiknörden i sällskapet, Gabriella P. Kjeilen skriver fantasyromaner och Jesper Kvist kallar sig för spelmongo.

– Och jag är gruppens allt i allo för jag har för många intressen, säger Sevana Melkon, den fjärde medlemmen i Kaffepaus Jkpg.

De andra tittar på henne.

– Eller för några intressen, säger Jesper Kvist och alla skrattar.   

Hela Kaffepaus Jkpg sitter inne i radiostudion på högskolan i Jönköping och pratar i mun på varandra.

– Vi hade en internquote som vi slopade rätt så snabbt, säger Sevana Melkon.

Vad var det för citat?

– Jag var rätt nöjd med det. Det var: ”Vi är olika, men roliga”, säger hon.

– Åh nej, vilken klyscha, säger Jesper Kvist och tar sig för ansiktet.

Elva avsnitt avklarade

Hittills har det blivit elva avsnitt av Kaffepaus Jkpg och antalet lyssnare varierar från 50 upp till några hundra.

Podden är en av flera på Radio K, som är studentradion på Jönköpings högskola.

Och intresset för podcasts, alltså egengjord radio som sprids via nätet, har exploderat de senaste åren.

Jesper Kvist har funderat på varför:

– Jag tror den skygga svensken kommit på ett sätt att...

Längre än så hinner han inte.

– ...våga prata, fyller Gabriella P. Kjeilen snabbt i.

”Väldigt ämnesspecificerade”

Filip Magnusson delar istället in podcasts i två kategorier – de personliga, som exempelvis Alex & Sigges podcast, och de ämnesspecifika.

– Vi är ju väldigt ämnesspecificerade. Ser folk att det handlar om Star Wars då köper man det eller så gör man det inte, säger han.

Jesper Kvist nickar.

– Men det de inte vet då är att vi snackar skit 90 procent av tiden och om Star Wars tio procent, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer