Henrik Cederqvist, trafikområdeschef på Keolis berättar att en del chaufförer struntar i mobilförbudet. I Inslaget ovan har bussåkare förslag på hur man ska komma till rätta med problemet. Foto: SVT

Viten för mobilanvändande busschaufförer

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det är ett lagbrott och trots att bussföretaget Keolis i Jönköping har nolltolerans mot busschaufförers mobilanvändande under färd anmäls flera fall i månaden. Och man tror att problemet är större än de fall som anmäls.

– Jag tror det finns ett mörkertal och vi vill uppmana resenärerna att anmäla om de ser någon chaufför använda sin mobil, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Länstrafiken.

Det är Keolis som kör bussarna i Jönköping. På bussföretaget har man arbetat med att informera och utbilda chaufförerna i att mobilen inte ska användas vid körning.

– Det är individer som gör val. Vi har ungefär 500 förare i Jönköping och huvuddelen av dem gör ett fantastiskt jobb och tar ansvar, men sedan finns det individer som gör fel val, säger Henrik Cederqvist, trafikområdeschef på Keolis.

Klagomålen som lämnas in till Länstrafiken handlar i flera fall om mobilanvändande:

• Föraren pratade i telefon från att jag steg på vid City gross tills jag steg av vid Juneporten.

• Hej, åkte buss 3 söndag kväll 20.10 till Ryhov. Chauffören satt och pratade i telefon hela min resa.

• Er chaufför talade i handhållen mobil och sökte även information på densamma under färd. Upphörde först då undertecknad sade till honom.

Fortsätter trots viten

I det avtal som Regionen, via Länstrafiken, har med bussbolagen i länet står det tydligt att mobilanvändande är förbjudet. 

– Egentligen ska man ju inte behöva ta till viten för saker som faktiskt är olagliga, men när det gäller mobilanvändande har vi ansett att det behövs, säger Carl-Johan Sjöberg, vd på Länstrafiken.

Men vitena är på 500 kronor och trots att det varit förbjudet för chaufförerna på Keolis att använda mobil under färd i flera år, långt innan det blev förbjudet enligt lag, så fortsätter det.

Är vitet ett kännbart straff för Keolis?

– Ett vite är alltid ett vite, men vi har andra incitament som gör att vi vill få ordning på detta, säger Henrik Cederqvist.

Varför är det ens tillåtet för chaufförerna att ta med telefoner ombord på bussen?

– Det är inte så enkelt. Då skulle vi behöva avkräva kroppsvisitation. Och jag vill framhålla att de allra flesta chaufförer sköter sig bra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.