Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Trafikläraren Fredrik Lindhoff är tillsammans med kollegor irriterade på yrkeschaufförer som stressar eleverna som övningskör. Foto: Bosse Carlqvist/SVT

Yrkeschaufförerna stressar trafikskoleelever

Publicerad

Trafiklärare i Jönköping larmar om att yrkeschaufförer stressar deras elever i övningsbilarna och när SVT åker med ser och hör vi det med egna ögon. Lokalbussen bakom oss tutar direkt, helt omotiverat, när eleven väntar någon halvsekund vid infarten till en rondell.
– Det har blivit värre i år och jag har hört av mig till Keolis, säger Fredrik Lindhoff på Johans trafikskola.

Vi har bara kört runt kvarteret – när vi kommer till en cirkulationsplats – eleven stannar och lämnar företräde – precis som man ska. Då tutar bussen – och ändå har eleven inte stått stilla mer än någon sekund. Hetsen i trafiken har ökat tydligt på senare år, noterar trafikskolorna i Jönköping och Huskvarna.

Bussförarna största problemet

Problemet finns inom alla kategorier i trafiken – yrkeschaufförer som busschaufförer och taxiförare, men också hos en del privatbilister, menar trafiklärarna.

– Det är ett generellt problem, men det som har varit påtagligt sista tiden är yrkeschafförerna och särskilt bussförarna, säger trafikskolläraren Fredrik Lindhoff.

Han menar att det blivit värre och hetsigare i stadstrafiken de senaste två-tre åren. Ofta pekar folk på klockan och tutar. Något som direkt påverkar eleverna negativt.

– Det skapar ju stress hos eleverna. Det har varit elever som tvekar på om de vill komma efter sådana här händelser, säger Fredrik Lindhoff.

Andra bekräftar

Lindhoffs bild bekräftas av andra trafikskolor som vi talat med i Jönköping och Huskvarna.

– När vi startar här i Huskvarna brukar folk vara hänsynsfulla, men så fort vi kommer in i Jönköpings centrum så märker vi av det här, säger trafiklärare Tobbe Adolfsson.

Redan för en månad sedan kontaktade trafikläraren Fredrik Lindhoff Keolis depåchef i Jönköping om problemet. Men det hittar Keolis inga noteringar om. Däremot reagerar företaget snabbare när SVT ringer och berättar att vi åkt med och både sett och filmat företeelsen.

– Problemet finns ju bevisligen och med anledning av uppgifterna har vi nu gått ut med särskilt riktad information om trafikskolans upplevelser och vikten av hänsyn till hela organisationen i Jönköping, säger Henrik Cederqvist.

Keolis kan nu tänka sig att skicka ut representanter som själva åker med trafikskolor och kollar bussförarnas beteende.

Likadant i Stockholm och Malmö

STR, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, har ingen statistik på företeelsen, men säger att det är inte orimligt att problemet finns på flera håll. Trafiklärarna på en av Stockholms äldsta trafikskolor, Ekmans bilskola, ser precis samma problem i centrala Stockholm. Deras uppfattning är också att problemet med tutande på trafikskoleelever ökar. Även för Konserthusets trafikskola i Malmö är tutande busschaufförer en välkänd företeelse i Malmös centrala delar.

SVT rapporterade · Hur tycker du att yrkeschaufförerna beter sig i trafiken?

Hej! Tack för ert engagemang. Nu stänger vi chatten för kvällen! Mvh
11.10
Japp precis så där går det till! Och det gäller även oss som redan har körkort, yrkeschaufförer tutar och kör upp precis bakom så fort man tvekar i en rondell eller korsning. Och i rusningstrafik är det ännu värre. Dessutom verkar busschaufförer i Jönköping ha en extra tung högerfot då hastigheten ofta överskrids.
12.00
Som idioter, de skiter i högerregeln m m. Kör bara rätt in i rondellen,tränger bilar. Förmodar att busschaufförer är lättrekruterade, de skulle aldrig klara av att köra långtradare.
12.00
Yrkesförare och i synnerhet lastbilsförare är de sämsta förarna av alla. Avstånd till framförvarande, hastighetsbegränsningar, blinkers, spänna fast lasten och blända av är bara några exempel på saker som de borde lära sig. De talar i telefon när de kör, använder inte bilbälte, kör med släp utan belysning och överlag tar inte hänsyn till övriga trafikanter. Med mera! Nej fler kontroller och hårdare bestämmelser tack. Som ex måste man i Tyskland täcka lasten med presenning. I Sverige kör de med t.ex. gruslass otäckta. Vid ojämnheter i vägen flyger grus av.
12.01
Busschaufför har väldigt bråttom
När man kör Huskvarnavägen så hinner inte ens barn gå över övergångstället då vissa har så bråttom o kör om bilar o bussar tuttar på en.
Det är 40 kilometer i timmen man ska köra o inte 60 -90 som nästan alla gör . Pratar i telefon gör nästan som jobbar imon firmor men bussar med ..
Ni som kör bussar va rädd om dom som är på eran buss . Jag vill att mina barn ska komma hem säkra
12.01
Keolis chaufförer i Jönköping är under all kritik.
Det tutas/blinkas och är aggressivt.
Dessutom rattsurfars det en hel del tyvärr..
/Mike
12.32
Inte sämre än andra trafikanter visa hänsyn i trafiken finns inte längre höga hastigheter och vansinnes omkörningar hör till vardagen
12.43
Tyvärr finns det många busschaufförer som skulle fundera på ett annat yrke. De kör innan man satt sig, kör ryckigt och snabbt, tvärbromsar och är allmänt otrevliga. Sedan finns det ett fåtal trevliga och duktiga busschaufförer. Ofta gamla och rutinerade.
12.43
Det finns chaufförer som är supertrevliga. De kör mjukt och fint och de väntar till äldre hunnit sätta sig. Sen finns det chaufförer som tvärbromsar, kör hattigt och dåligt. Deras humör märks i körningen. De turar på allt och alla. Det är inga trevliga resor. Tyvärr är det väl så samhället ser ut idag. Alla är arga, hetsar, tutar och är väldigt noga med att visa att man inte gillar nåt.
12.43
I annonser så gäller det att göra tester som man ska klara innan en ev intervju så man undrar ju hur dessa har klarat det eller är det inkvoterat som gäller.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer