Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Dataspelsindustrin växer och Boden har tagit plats på spelkartan. Näringslivsutvecklarna Emil Sandberg och Mattias Bergqvist berättar i videon ovan hur den vuxit fram i Boden. Foto: Jonathan Ferm/SVT

Satsning på dataspelsindustrin ska ge 500 jobb i Boden

Uppdaterad
Publicerad

Boden Business Park storsatsar på dataspelsindustrin i Norrbotten. Anledningen är bland annat att rekryteringsbehovet inom branschen är stort.

– Det efterfrågas mer än vad som utbildas, säger Emil Sandberg, näringslivsutvecklare.

Dataspelsbranschen bara växer och marknaden skriker efter fler och nya talanger. Detta har Emil Sandberg och Mattias Bergqvist, som båda jobbar på Boden Business Park, tagit fasta på.

– Vi började 2017 med inga förutsättningar alls. Noll utbildningar, noll bolag och noll kreatörer. Ganska tidigt såg vi till att etablera en spelutbildning då det är så stort rekryteringsbehov att få ut bra talanger till spelindustrin, säger Emil Sandberg, näringslivsutvecklare.

”Tillväxtresa som heter duga”

Tidigare har personer som velat utbilda sig, eller jobba, inom dataspelsbranschen varit tvungna att flytta söderut eller rent av lämna landet. Men nu är alltså planen att få intresserade att stanna, eller flytta till Boden.

– Vi är på en tillväxtresa som heter duga. Fortsätter vi i den takten som vi har gjort nu, från 2017 fram till 2025, så ska vi kunna erbjuda 500 arbetstillfällen och det ska vara 700 studenter. Det innebär 1200 aktiva inom spelindustrin i Boden, säger Emil Sandberg, näringslivsutvecklare.

I klippet ovan hör du mer om hur dataspelsbranschen vuxit fram i Boden och Norrbotten!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer